מוצרט: מכלול הסונטות לפסנתר | בנימין הוכמן – פסנתר | 5 קונצרטים בעונת 2019-20

"Hochman clearly caught Mozart’s pensive profile as he glanced in the mirror of his soul."
(The Millbrook Independent, April 2019)

הפסנתרן הישראלי, בנימין הוכמן, זוכה מענק הקריירה היוקרתי ע"ש איוורי פישר לשנת 2011 מטעם מרכז לינקולן בניו-יורק, הנהנה בעשור האחרון מקריירה בינלאומית משגשגת, יבצע את מכלול 18 הסונטות לפסנתר של מוצרט, וכן את שתי הפנטזיות וקטעי פסנתר נוספים, בסדרה מיוחדת של 5 קונצרטים במהלך עונת 2019-20, במקביל לביצוע פרויקט זה בארה"ב.

2 הקונצרטים הראשונים יתקיימו בדצמבר 2019
3 הקונצרטים האחרונים יתקיימו באוגוסט 2020

כל הקונצרטים יתקיימו באודיטוריום הקונסרבטוריון הישראלי למוסיקה

ניתן לרכוש מינוי לסדרה כולה או כרטיסים בודדים
רכישת מינויים בטלפון: 03-5466228

לפירוט מועדי הקונצרטים ותכניותיהם ולרכישת כרטיסים בודדים אונליין – לחצו כאן
(מכירת הכרטיסים הבודדים תחל בסוף חודש ספטמבר)

מינוי לחמשת הקונצרטים:

מנויי המרכז – 320 ₪
גמלאים ותושבי ת"א – 340 ₪
מחיר רגיל – 375 ₪

כרטיס בודד:

מנויי המרכז – 80 ש"ח
גמלאים – 85 ש"ח
מחיר רגיל – 94 ש"ח

 

בנימין הוכמן על ביצוע מכלול הסונטות לפסנתר של מוצרט

"אומר לך, בפני אלוהים וכאיש ישר, שבנך הוא המלחין הדגול ביותר המוכר לי באופן אישי או על פי מוניטין. יש לו טעם ומעבר לכך, הידע העמוק ביותר של אמנות ההלחנה"
(יוזף היידן על וולפגנג אמדאוס מוצרט, במכתב ללאופולד מוצרט)

הביצוע של מכלול הסונטות לפסנתר של מוצרט הוא פרויקט מיוחד: עשיר, מגוון, נשגב. בחמש תוכניות נשמע את שמונה עשרה הסונטות של מוצרט ובנוסף לכך חמש יצירות קצרות, יפות מכדי להחמיץ. בין הסונטות יצירות ידועות ופופולריות וגם פנינים הנשמעות לעתים רחוקות יותר. היצירות הן מכל תקופות חייו הקצרים של מוצרט, החל מראשית דרכו בזלצבורג ועד סוף חייו בוינה. בכולן ניתן לשמוע את השלמות, היצירתיות, ומעל לכל – את האנושיות של מוצרט.

הסונטות הושפעו מעולמות מוסיקליים שמעבר למוסיקה לפסנתר סולו. השפעת אופרות ניכרת בשירתיות ובהבעה, השפעת סימפוניות ניכרת במרקם העשיר ובברק הצליל, השפעת מוסיקה קאמרית ניכרת ברב-שיחתיות ובאווירה האינטימית, והשפעת הקונצ׳רטו ניכרת בתעוזה ובוירטואוזיות.

מנעד הרגשות הוא עשיר במיוחד: מהומור ועד טרגדיה, דרך חן, אצילות, לבביות, משחקיות, אהבה. אך הגדולה של מוצרט היא בעירוב הרגשות, באיזורי נפשנו המוארים אך גם האפלים, בתובנות הפסיכולוגיות, ובהזדהות שלנו עם הסיפור שהוא מספר.

שש הסונטות הראשונות (K 279-284) פורסמו יחדיו כקבוצה ומשקפות את עושר ההמצאה של מוצרט בן ה-19, כמו גם את השפעת הסגנון הקלאסי המוקדם, הסטיל גאלאנט. שבע הסונטות האמצעיות (K 309-311 ו K 330-333) מתקדמות יותר: ארוכות יותר ומלאות השראה ופיתוחים, הן בצורה והן בכתיבה לפסנתר. הסונטות המאוחרות (K 457, 533, 545, 570, 576) משקפות את מאפייני התקופה המאוחרת בכתיבתו של מוצרט, וביניהם השפעה של באך, דרמטיות חזקה מחד ופשטות מופלאה מאידך, ופיתוח רעיוני ממוקד ומבריק. שתי הפנטזיות, בדו מינור וברה מינור, הרונדו בלה מינור, והאדג׳יו בסי מינור הן ארבע יצירות מופת, כולן בפרק אחד ובסולמות מינוריים (בהם השתמש מוצרט לעתים רחוקות) ויש בהן אוירה, דמיון, והבעה יוצאים מגדר הרגיל. המינואט והג׳יג הינם זוג מיניאטורות הממחישות בזעיר אנפין את הגאונות והתעוזה שנבעו ממוצרט ללא מאמץ אך עם תוצאות נפלאות.

על פני השטח, הסונטות של מוצרט נשמעות פשוטות להפליא, אך מבט שני והקשבה עמוקה יותר מגלים עושר מופלא. כפי שמוצרט העיד על עצמו במכתב לאביו, לאופולד: ״המוסיקה שלי כתובה כך שהמלומדים פחות אינם יכולים שלא ליהנות, אף שאינם יודעים מדוע״

https://

 

אודות הפסנתרן בנימין הוכמן

״אין טוב מזה במוסיקה קלאסית״ – כך כתב הניו יורק טיימס על נגינתו של הפסנתרן והמנצח בנימין הוכמן, זוכה פרס איוורי פישר היוקרתי מטעם לינקולן סנטר.

הוכמן מופיע דרך קבע באולמות החשובים בעולם כמוסיקאי מהמעלה הגבוהה ביותר: הקרנגי בניו יורק, הקונצרטהאוס בברלין, הקונצרטהאוס בוינה, הלובר בפריס, הקונצרטחבאו באמסטרדם, אולם סנטורי בטוקיו ורבים אחרים. כמו כן הוא אורח בפסטיבלים נודעים כגון לוצרן, ספולטו, רוהר, מרלבורו, רוויניה, סנטה פה, ופסטיבל ישראל.

הוא הופיע כסולן עם התזמורות הפילהרמוניות של ניו יורק, לוס אנג׳לס, פראג וישראל, התזמורות הסימפוניות של שיקגו, פיטסבורג, סן פרנסיסקו, ונקובר וירושלים, תחת שרביטם של מנצחים כגון פנחס צוקרמן, ג׳נאנדראה נוזדה, דייויד רוברטסון, טרבור פינוק, ג׳ון סטורגארדס, וג׳ושוע וויילרשטיין.

בנוסף להופעותיו כפסנתרן, בשנים האחרונות הוכמן החל להוסיף ניצוח לפעילותו המוסיקלית. הוא למד ניצוח בג׳וליארד אצל אלן גילברט, שם זכה במילגה ע״ש ברונו וולטר. הוא השתתף בסמינר הניצוח בטנגלווד, ניצח בכתות אמן בהדרכת פאביו לואיזי ודייויד זינמן, והיה אסיסטנט של לואי לנגרה בפסטיבל Mostly Mozart. הוא ניצח על תזמורות כגון התזמורת הפילהרמונית של אורלנדו, סנטה פה פרו מוסיקה ובארד. הוא המייסד והמנצח של תזמורת רוזוולט איילנד בניו יורק.

באוקטובר 2019 חברת ההקלטות Avie תוציא לאור את הקלטתו החדשה עם התזמורת הקאמרית האנגלית: הקונצ׳רטי לפסנתר מס׳ 17 ו-24 של מוצרט. הוכמן הוא הפסנתרן והמנצח בהקלטה זו. הקלטתו הקודמת, “ווריאציות״, נבחרה בניו יורק טיימס כאחת ההקלטות המצטיינות לשנת 2015. ההקלטה כללה ואריאציות של המלחינים נאסן, בריו, בנ׳גמין, ליברסון וברהמס. לפני כן הקליט ״מחווה לשוברט״: הסונטות D. 664 ו- 850 .D ויצירות

בהשראת שוברט של ירג וידמן וג׳רג׳ קורטאג.

בעונת 2019-2020 ינגן הוכמן את מכלול הסונטות לפסנתר של מוצרט בחמישה קונצרטים בקונסרבטוריון הישראלי למוסיקה בתל אביב ובקונסרבטוריון למוסיקה של קולג' בארד בניו יורק. הוא יופיע כסולן בקונצ׳רטי של שומן ופרוקופייב בגרניץ׳ ובבאנגור. הוא ישוב להופיע ב-92Y בניו-יורק בשני קונצרטים של מוסיקה בהשראת ספרות ושירה: רסיטל סולו עם יצירות מאת בראהמס, תומס אדס, ושומן; וקונצרט קאמרי ובו "פיירו הסהרורי" מאת שנברג, ו"היומן של זה שנעלם" מאת יאנאצ׳ק. כמו כן יופיע בסדרות חשובות בבוסטון, סיינט פול וסינסינטי ביצירות קאמריות מאת ברטוק, ראוול, אנסקו, פראנק ועוד.

מוסיקה קאמרית מהווה חלק חשוב בחייו המוסיקליים של הוכמן. בין השאר ניגן עם רביעיות כלי קשת מהמובילות בעולם, כגון קזאלס, בורומאו, מנדלסון, טוקיו, וירושלים; הכנרים ליזה בתיאשווילי וג׳יימי לארדו, הצ׳לנים מיקלוש פרני ואפה בלטצ׳יגיל, והפסנתרנים יונתן ביס ושי ווזנר.

הוא היה חבר בתוכנית האמנים הצעירים של האגודה למוסיקה קאמרית בלינקולן סנטר.

בנימין הוכמן זכה בפרסים ומלגות יוקרתיות ברחבי העולם, מטעם וורביה, קרטיס, ג׳וליארד, תחרות מלבורן ושר התרבות בישראל.

יליד ירושלים 1980 והחל את לימודי הפסנתר בישראל אצל אסתר נרקיס ועמנואל קרסובסקי. הוא בוגר מכון קרטיס בפילדלפיה, שם למד אצל ק

לוד פרנק, וביה״ס למוסיקה מאנס בניו יורק שם למד אצל ריצ׳רד גוד. לימודיו נתמכו ע״י קרן התרבות אמריקה-ישראל וקרן בוקסנבאום-נטע. הוא אמן סטיינווי.

למידע נוסף בקרו באתר www.benjaminhochman.com