מוצרט: מכלול הסונטות לפסנתר – חלק ב' | בנימין הוכמן – פסנתר | ינואר 2022

חלקו השני של הפרויקט המיוחד שהחל בדצמבר 2019 ונקטע עם פרוץ מגפת הקורונה. בנימין הוכמן, הפסנתרן הישראלי עטור השבחים הנהנה בעשור האחרון מקריירה בינלאומית משגשגת, ישלים את ביצוע מכלול הסונטות לפסנתר של מוצרט בשני קונצרטים שיתקיימו בינואר 2022.

"Hochman clearly caught Mozart’s pensive profile as he glanced in the mirror of his soul." (The Millbrook Independent)

“Classical music doesn’t get any better than this.” (The New York Times)

https://

יום ב', 10.1.22, 20:30, אודיטוריום הקונסרבטוריון

סונטה בפה מז'ור, ק. 280
סונטה בסי-במול מז'ור, ק. 281
סונטה ברה מז'ור, ק. 311
— הפסקה —
סונטה בדו מז'ור, ק. 309
רונדו בלה מינור, ק. 511
סונטה בפה מז'ור, ק. 533

לרכישת כרטיסים לקונצרט זה לחצו כאן
לרכישת מינוי לשני הקונצרטים לחצו כאן

מוצ"ש, 15.1.22, 20:30, אודיטוריום הקונסרבטוריון 

סונטה בדו מז'ור, ק. 330
סונטה בסול מז'ור, ק. 283
סונטה ברה מז'ור, ק. 284
— הפסקה —
סונטה בפה מז'ור, ק. 332
ואדאג'ו בסי מינור, ק. 540
סונטה ברה מז'ור, ק. 576

לרכישת כרטיסים לקונצרט זה לחצו כאן
לרכישת מינוי לשני הקונצרטים לחצו כאן

כרטיס בודד:

מנויי המרכז – 80 ש"ח
גמלאים – 85 ש"ח
מחיר רגיל – 94 ש"ח

עד גיל 21 – ללא תשלום
בני/ות 22-29 – 35 ש"ח
בני/ות 30-34 – 55 ש"ח

10% הנחה ברכישת מינוי לשני הקונצרטים (לא כולל מחירי צעירים)

לרכישת כרטיסים בטלפון: 03-5466228

“oustanding … lucid, exciting performances … exhilirating” (The New York Times)
“elegant, polished, and heartfelt” (Boston Globe)

“A throwback to the golden age” (BBC Music Magazine)
“Mozart that is both sharp and elegant.” (AllMusic)
“There is no denying the quality of these performances” (The Times, London)

 

אמיר מנדל, מבקר המוסיקה הקלאסית של עיתון הארץ, ממליץ על הסדרה – לקריאה לחצו כאן

ראיון עם בנימין הוכמן לקראת הפרויקט בג'רוזלם פוסט – לקריאה לחצו כאן

https://

בנימין הוכמן על ביצוע מכלול הסונטות לפסנתר של מוצרט

"אומר לך, בפני אלוהים וכאיש ישר, שבנך הוא המלחין הדגול ביותר המוכר לי באופן אישי או על פי מוניטין. יש לו טעם ומעבר לכך, הידע העמוק ביותר של אמנות ההלחנה"
(יוזף היידן על וולפגנג אמדאוס מוצרט, במכתב ללאופולד מוצרט)

הביצוע של מכלול הסונטות לפסנתר של מוצרט הוא פרויקט מיוחד: עשיר, מגוון, נשגב. בחמש תוכניות נשמע את שמונה עשרה הסונטות של מוצרט ובנוסף לכך חמש יצירות קצרות, יפות מכדי להחמיץ. בין הסונטות יצירות ידועות ופופולריות וגם פנינים הנשמעות לעתים רחוקות יותר. היצירות הן מכל תקופות חייו הקצרים של מוצרט, החל מראשית דרכו בזלצבורג ועד סוף חייו בוינה. בכולן ניתן לשמוע את השלמות, היצירתיות, ומעל לכל – את האנושיות של מוצרט.

הסונטות הושפעו מעולמות מוסיקליים שמעבר למוסיקה לפסנתר סולו. השפעת אופרות ניכרת בשירתיות ובהבעה, השפעת סימפוניות ניכרת במרקם העשיר ובברק הצליל, השפעת מוסיקה קאמרית ניכרת ברב-שיחתיות ובאווירה האינטימית, והשפעת הקונצ׳רטו ניכרת בתעוזה ובוירטואוזיות.

מנעד הרגשות הוא עשיר במיוחד: מהומור ועד טרגדיה, דרך חן, אצילות, לבביות, משחקיות, אהבה. אך הגדולה של מוצרט היא בעירוב הרגשות, באיזורי נפשנו המוארים אך גם האפלים, בתובנות הפסיכולוגיות, ובהזדהות שלנו עם הסיפור שהוא מספר.

שש הסונטות הראשונות (K 279-284) פורסמו יחדיו כקבוצה ומשקפות את עושר ההמצאה של מוצרט בן ה-19, כמו גם את השפעת הסגנון הקלאסי המוקדם, הסטיל גאלאנט. שבע הסונטות האמצעיות (K 309-311 ו K 330-333) מתקדמות יותר: ארוכות יותר ומלאות השראה ופיתוחים, הן בצורה והן בכתיבה לפסנתר. הסונטות המאוחרות (K 457, 533, 545, 570, 576) משקפות את מאפייני התקופה המאוחרת בכתיבתו של מוצרט, וביניהם השפעה של באך, דרמטיות חזקה מחד ופשטות מופלאה מאידך, ופיתוח רעיוני ממוקד ומבריק. שתי הפנטזיות, בדו מינור וברה מינור, הרונדו בלה מינור, והאדג׳יו בסי מינור הן ארבע יצירות מופת, כולן בפרק אחד ובסולמות מינוריים (בהם השתמש מוצרט לעתים רחוקות) ויש בהן אוירה, דמיון, והבעה יוצאים מגדר הרגיל.

על פני השטח, הסונטות של מוצרט נשמעות פשוטות להפליא, אך מבט שני והקשבה עמוקה יותר מגלים עושר מופלא. כפי שמוצרט העיד על עצמו במכתב לאביו, לאופולד: ״המוסיקה שלי כתובה כך שהמלומדים פחות אינם יכולים שלא ליהנות, אף שאינם יודעים מדוע״.

 

אודות הפסנתרן בנימין הוכמן

״אין טוב מזה במוסיקה קלאסית״ – כך כתב הניו יורק טיימס על נגינתו של הפסנתרן והמנצח בנימין הוכמן, זוכה פרס איוורי פישר היוקרתי מטעם לינקולן סנטר.

בנימין הוכמן הוא מוסיקאי מגוון באופן יוצא דופן, ומופיע בקביעות בתפקידים שונים כסולן עם תזמורות, כפסנתרן רסיטלים וכמוסיקאי קאמרי. בשנים האחרונות הרחיב את פעילותו גם כמנצח.

הוא נהנה מקריירה בינלאומית והופיע כסולן עם התזמורות הפילהרמוניות של ניו יורק, לוס אנג׳לס, פראג וישראל; והתזמורות הסימפוניות של שיקגו, פיטסבורג, סן פרנסיסקו, ונקובר וירושלים; תחת שרביטם של מנצחים ידועי שם כגון ג׳נאנדראה נוזדה, טרבור פינוק, ג׳ון סטורגארדס, פנחס צוקרמן וג׳ושוע וויילרשטיין.

זכה במענק הקריירה ע"ש אברי פישר מטעם מרכז לינקולן ומופיע דרך קבע באולמות החשובים בעולם, בהם, הקונצרטהאוס בברלין, הקונצרטהאוס בווינה, הלובר בפריס, הקונצרטחבאו באמסטרדם, האקדמיה ע"ש ליסט בבודפשט, תיאטרון מרינסקי בסנט פטרסבורג, אולם 92nd Street Y בניו יורק ואולם סנטורי בטוקיו. כמו כן הוא אורח קבוע בפסטיבלים נודעים כגון פראשה קוב, לוצרן, ספולטו, פסטיבל הפסנתר רוהר, מרלבורו, סנטה פה, ורביה ופסטיבל ישראל.

בדצמבר 2020 ביצע בפני דניאל ברנבוים ארבע סונטות של בטהובן במסגרת סדנה מצולמת והוא עתיד לשוב לפסטיבל המוסיקה הקאמרית של סנטה פה ביולי 2022. הוא ישוב לסדרת פרו מוסיקה בסנטה פה לפתיחת עונת 2021-22, ינצח על הסימפוניה החמישית של בטהובן ויבצע את הקונצ'רטו לשני פסנתרים של מוצרט יחד עם אן-מארי מקדרמוט. את הקונצ'רטו הראשון לפסנתר של ברהמס יבצע עם הפילהרמונית של אורלנדו בניצוח אריק יקובסן.

בתחום המוסיקה הקאמרית יופיע בעונת 2021-22 בברלין עם נוח בנדקיס-בלגליי (הכנר הראשון של הפילהרמונית של ברלין), ויוויאנה האגנר ויובל הרץ, וישתף פעולה עם עמיחי גרוס בארפורט ובאוטרכט. בארה"ב יופיע ברסיטל עם סוזי פארק במועדון שוברט במינסוטה, עם נגנים ראשיים של מספר תזמורות אמריקאיות חשובות ב- Strings Music Festival בקולורדו ועם רביעיית רולסטון בפסטיבל Music Mountain בקונטיקט.

ב-2019 הקליט קונצ'רטי לפסנתר של מוצרט עם התזמורת הקאמרית האנגלית עליה גם ניצח. ההקלטה, שראתה אור בחברת Avie, זכתה לשבחי הביקורת, בין היתר מאנתוני תומאסיני בניו יורק טיימז. שתי הקלטותיו הראשונות לחברת Avie היו "מחווה לשוברט" ו"וריאציות" וכללו שילובים מרתקים של יצירות מאת מלחינים גדולי הרומנטיקנים (שוברט וברהמס) לצד יצירות בנות זמננו מפרי עטם של קורטג, וידמן, בריו, בנג'מין ועוד. האלבום "וריאציות" נבחר על ידי הניו יורק טיימז כאחת ההקלטות הטובות ביותר לשנת 2015, וזכה גם לשבחים בניו יורקר.

מוסיקה קאמרית מהווה חלק חשוב בחייו המוסיקליים של הוכמן. בין השאר ניגן עם רביעיות כלי קשת מהמובילות בעולם, כגון קזאלס, טוקיו, וירושלים; הכנרים ליזה בתיאשווילי וג׳יימי לארדו, הצ'לנים מיקלוש פרני ודיוויד סוייר והפסנתרן ג'ונתן ביס.

הוכמן החל לנצח ב-2015 בעקבות משיכתו לרפרטואר תזמורתי וגישתו השיתופית לעשיית מוסיקה. הוא בוגר תכנית הניצוח של בית ספר ג'וליארד, שם קיבל את מלגת ברונו וולטר ואת מענק צ'רלס שיף ולמד אצל אלן גילברט בין השנים 2016-18. להכשרה נוספת בניצוח זכה כאסיסטנט ובכיתות אמן בהנחיית מספר מנצחים נודעים. בשנים האחרונות ניצח על התזמורת הקאמרית האנגלית, הפילהרמונית של אורלנדו, תזמורת ג'וליארד ותזמורת פסטיבל בארד.

הוכמן זכה בפרסים ובמענקים רבים, בהם פרס פרטוש מטעם שר התרבות, הפסנתרן הבולט באקדמיה של פסטיבל ורביה ומענק פסטורצי ממכון קרטיס.

יליד ירושלים 1980 והחל את לימודי הפסנתר בישראל אצל אסתר נרקיס ועמנואל קרסובסקי. הוא בוגר מכון קרטיס בפילדלפיה, שם למד אצל קלוד פרנק, וביה״ס למוסיקה מאנס בניו יורק שם למד אצל ריצ׳רד גוד. לימודיו נתמכו ע״י קרן התרבות אמריקה-ישראל. הוא חבר סגל מחלקת הפסנתר בקונסרבטוריון למוסיקה של מכללת בארד בארה"ב ועמית מחקר במכללת בארד בברלין, ונמנה עם אמני סטיינווי.

למידע נוסף בקרו באתר www.benjaminhochman.com

https://