ראיון עם ארז בר נוי, מנהל המרכז ללימודי ג'אז

לרגל פתיחת שנת הלימודים של התכנית האקדמית לנגני ג'אז בשיתוף הניו סקול ולמוזיקה עכשווית ניו יורק,שוחחנו עם מנהל המרכז, ארז בר נוי,  על לימודים, קריירה, מוסיקה ורוחניות.

 

ארז בר נויש. מהו המרכז ללימודי ג'אז?

ת. המרכז ללימודי ג'אז בקונסרבטוריון כולל בתוכו את מחלקת הג'אז לבני נוער עד גיל 18, בראשה עומד יובל כהן,  ואת התכנית האקדמית בשיתוף הניו סקול בניו יורק המיועדת לנגני ג'אז מצטיינים בוגרים. לתכנית מגיעים מוסיקאים מכל הארץ, יוצאי מגמות הג'אז המובילות, חיילים המשרתים במעמד מוסיקאי מצטיין ועוד.

ש. כיצד נולדה היוזמה להקים דווקא בקונסרבטוריון, אשר נחשב למעוז המוסיקה הקלאסית, תכנית אקדמית ללימודי ג'אז, ומדוע דווקא עם הניו סקול בניו יורק?

ת. התכנית האקדמית הוקמה ב- 2008 ע"י עמית גולן ז"ל ומיכל אברמוב (מנהלת הפיתוח של הקונסרבטוריון). בקונסרבטוריון כבר היתה קימת מחלקת ג'אז מפוארת לצעירים  אשר הוקמה על ידי עמית גולן בשנת 2002. לעמית, מוסיקאי מוערך ומורה נערץ אשר נחשב לאב רוחני עבור דור שלם של מוסיקאים בארץ, היה מאז ומתמיד חלום להקים בי"ס גבוה לג'אז. כבוגר הניו סקול, היה לו חשוב לשתף פעולה עם אחד מבתי הספר המובילים בעולם לג'אז, הממוקם בניו יורק, בירת הג'אז העולמית, ולאפשר לתלמידים חווית לימודים המעניקה ערך מוסף שלא יסולא מפז.

עמית יזם את הגעתו לארץ של מנהל הניו סקול לג'אז, מרטין מילר שהתרשם עמוקות מרמת הרכבי הנוער ותזמורת הביג בנד ונתן בו במקום אור ירוק לשיתוף פעולה.

מותו של עמית בשנת 2010 היה שוק לכולנו. עמית היה שליח ג'אז אמיתי, הוא אסף סביבו מורים נפלאים, כולם מוסיקאים מעולים  שמנגנים ג'אז ברוח הנכונה, מתוך הרבה כבוד למסורת הג'אז האמריקאי ולשורשיו.

ש. איך התכנית עובדת?

ת. התואר נרכש ב 4 שנות לימוד, שנתיים ראשונות בישראל ושנתיים נוספות בניו סקול בניו יורק, כאשר הסטודנטים שלנו  מתקבלים לניו סקול  היישר לשנה השלישית, ללא מבחני קבלה. זוהי הבעת אמון מלאה מצד הניו סקול ברמת התלמידים ובאיכות ההוראה של מורי התכנית שלנו. לסטודנטים אשר מסיבות שונות נבצר מהם לעבור לניו יורק, קימת אפשרות להשלים את התואר באקדמיה למוסיקה בירושלים. ישנו קשר מיוחד וחם בין הניו סקול לבין ישראל שמתבטא בין היתר בביקורים שנתיים של מנהל הניו סקול לג'אז וצוות ההוראה הבכיר, שבאים להתרשם, להדריך ומביאים עימם את רוח ותכני הניו סקול העדכניים.

תלמידי התכנית האקדמית בקונצרט מיוחד עם הפסנתרן האמריקאי הנודע מולגרו מילר ב-2012

ש. ידוע לכל שהלימודים בניו יורק לא זולים. כיצד סטודנטים מתמודדים עם קושי זה?
ת. האפשרות ללמוד שנתיים ראשונות בישראל ולהשלים את התואר בניו יורק בשנתיים בלבד, מוזילה את עלות הלימודים בצורה משמעותית. בנוסף, מוענקות מלגות לתלמידים הן בארץ והן בניו סקול בניו יורק, בהתאם לעמידה בקרטריונים.

ש. אתה בעצמך בוגר של הניו סקול?

ת. אכן כך. אני התחלתי לעסוק במוסיקה בגיל 22 המופלג. התחלתי ללמוד סקסופון אצל מורה מיתולוגי בקרב  מוסיקאי הג'אז בשם סטו הכהן . סטו עורר בי אהבה עצומה לג'אז, האמין בי ודחף אותי קדימה. לאחר מספר שנים נסעתי לניו יורק, שם למדתי ב"מאנס" ולאחר מכן בניו סקול.

השנתיים בניו סקול היוו חוויה מעצבת ומעשירה. הייתי עד להיווצרות הג'אז של המחר, בכל יום יכולתי לבחור מתוך 10 ג'אם סשנים לנגן בהם . אתה מוקף בהרבה סקסופוניסטים שמכל אחד מהם אתה יכול ללמוד משהו חדש. אתה מבין לבסוף שמדובר במסע אישי ואינדיבידואלי, מסע אל תוך עצמך שמאפשר לך להגיע למהות של מי שאתה, הן מוסיקלית והן אישיותית.

ניו יורק היא לא עיר קלה. השהות בה בגיל 25 מהווה אתגר. אבל לחויה המוסיקלית הרוחנית אין תחליף, לא בכדי רבים רואים בניו יורק "מכה של הג'אז" , מוסיקאי הג'אז הטובים ביותר שיצאו  מישראל, פרצו לתודעה הבין לאומית כאשר שהו בניו יורק, רבים מהם בוגרי הניו סקול כמו אבישי כהן, יותם זילברשטיין, גלעד הקסלמן, אייל וילנר (בוגר הקונסרבטוריון העושה חייל בימים אלה עם ביג בנד משלו בניו יורק) ועוד רבים. הבי"ס מהווה סביבה תומכת ומחזקת ומאפשר לבלות את כל היום עם הסטודנטים האחרים בסשנים, לימודים, ואימונים, זה מקל מאד כאשר נמצאים הרחק מהמשפחה.

ש. מה לדעתך דרוש למוסיקאי ישראלי כדי לפרוץ בעולם הג'אז העולמי?

ת. הכי חשוב התמדה,התמדה ועוד התמדה, אמונה בעצמך, יכולת לעבוד בהרכב ומציאת קול אישי. טוב, קצת חוצפה ישראלית אף פעם לא תזיק.

ש. ולסיום, מבט לעתיד. מה מצפה לנו השנה בתכנית?

קודם כל ליבת התכנית, שהיא הקורסים המוכרים והחשובים של הניו סקול בתיאוריה, הרמוניה, אלתור, קצב, הרכבים, עליהם ועל איכותם גאוותינו. זוהי השנה השניה עם קורס יסודות אולפן, בו נלמדים יסודות הקלטה וסאונד, דבר שמתאפשר למזלנו הודות לאולפן ההקלטות המשוכלל והחדיש שנפתח בקונסרבטוריון. כמו כן, האנסמבל למוסיקת עולם ממשיך וצובר מעריצים נוספים. מרק טרנר, ממוסיקאי הג'אז המעניינים בדורינו, יתארח לשבוע סדנאות כיתות אומן והופעות בחודש מרץ 2014

בנוסף יתקיימו הופעות הרכבי התכנית, סדרת ג'אז מרתקת הולכת ומתהווה, וכיתות אמן שונות במהלך השנה עליהן ניתן להתעדכן באתר האנטרנט של הקונסרבטוריון.