יום א', 5.5.13, 20:30 – הרביעייה הדורית (בריטניה) בקונצרט מיוחד

הרביעייה הדורית (Doric String Quartet), הרביעייה הבריטית המבריקה שכבשה את קהל המרכז למוסיקה קאמרית בהופעותיה בעונות הקודמות, חוזרת לקונצרט מיוחד לציון ייסוד תכנית "רביעיית הבית" בשיתוף פעולה בינה לבין הקונסרבטוריון הישראלי למוסיקה.

לרגל ייסוד התכנית, שיישומה יחל במאי 2014, אנו שמחים לארח את הרביעייה לקונצרט מיוחד, בשיתוף עם פסטיבל אילת למוסיקה קאמרית. הקונצרט יערך ביום א', 5.5.13, בשעה 20:30, באודיטוריום הקונסרבטוריון.

בתכנית:

היידן: רביעיית כלי קשת במי-במול מז'ור, אופ. 20 מס' 1
ברטוק: רביעיית כלי קשת מס' 5
דבוז'ק: רביעיית כלי קשת מס' 13 בסול מז'ור, אופ. 106

הערב יפתח בקונצרט מקדים קצר בביצוע רביעייה מצטיינת של תלמידי הקונסרבטוריון, בשעה 19:45 באולם רן ברון.

כרטיסים: 130-150 ש"ח
כרטיסים הכוללים רכיב תרומה לתכנית רביעיית הבית: 250/500/1000 ש"ח או יותר

הזמנת כרטיסים: 03-5466228

Doric String Quartet panel

על הרביעייה הדורית (בריטניה)

"כובש, מעודן וכן" (מגזין BBC Music, אפריל 2012)

"ברק, תשוקה ודיוק" (מגזין גרמופון, מאי 2012)

"היה מושלם… אמירה מוזיקלית ייחודית… מיטב הנגינה באנסמבל. הצליל שלהם תלת ממדי ועשיר להפליא" (מקסים ריידר, ידיעות אחרונות, יולי 2012) – לקריאת הביקורת המלאה לחצו כאן

הרביעייה הדורית תוארה על ידי המגזין הנודע, גרמופון, כ"אחת הרביעיות הצעירות הטובות ביותר", שחבריה הם "מוסיקאים עם אמירה מרתקת", וזכתה לתגובות נלהבות מהקהל ומהמבקרים ברחבי העולם. עם הפרסים הרבים בהם זכתה נמנים, פרס ראשון בתחרות אוסקה הבינלאומית למוסיקה קאמרית ביפן (2008), פרס שני בתחרות פאולו בורצ'יאני הבינלאומית לרביעיות כלי קשת באיטליה (2008), ופרס האנסמבל בפסטיבל מקלנבורג-פורפומרן בגרמניה (2008).

מאז היווסדה ב- 1998 הופיעה הרביעייה ברחבי העולם ושיתפה פעולה עם מוסיקאים נודעים, בהם, איאן בוסטרידג', פיליפ לנגרידג', מארק פדמור, פירס ליין, קת'רין סקוט, חן הלוי ושלישיית פלורסטן. בסתיו 2010 זכתה לשבחים בהופעות הבכורה שלה בארה"ב, במוזיאון פריק בניו יורק ובספריית הקונגרס בוושינגטון, ובעקבות הצלחה זו חזרה בעונה הנוכחית בפעם השלישית לאמריקה לקונצרטים בוושינגטון הבירה, במדינת ניו-יורק ובפנסילבניה, וכן בוונקובר. בין הופעותיה הבולטות הנוספות בתקופה האחרונה ניתן לציין קונצרטים בקונצרטהאוז בברלין, בקונצרטחבאו באמסטרדם, בקונצרטהאוז בווינה, בקונצרטהאוז בשטוקהולם וכן קונצרטים בפריז, בהמבורג, בבריסל, בפרנקפורט, בלוצרן, במילנו, במוסקבה, בפראג, בדנמרק, בנורבגיה ובפולין. נוסף על הופעותיה הקבועות בפסטיבל מקלנבורג-פורפומרן, השתתפה הרביעייה בפסטיבלים נוספים באיטליה, באנגליה ובגרמניה. כמו כן, הופיעה בסיורי הופעות ביפן, באוסטרליה, בניו-זילנד ובישראל. בלונדון, מקום מושבה, היא מופיעה בקביעות באולם וויגמור.

ב- 2009 הקליטה הרביעייה את אלבום הבכורה שלה בסדרת ההקלטות החיות של אולם וויגמור. הקלטה זו נבחרה כבחירת העורך של מגזין גרמופון וזכתה לשבחים: "ההיידן של הדורים תוסס בשנינות בהקלטת הבכורה שלהם המרשימה ומבשרת הטובות מאוד". מאז 2010 חתומה הרביעייה על חוזה הקלטות בלעדי בחברת Chandos. חמשת האלבומים שהוקלטו עד כה במסגרת חוזה זה כוללים מיצירות קורנגולד, וולטון, שומאן ושוברט, וזכו לשבחים במגזין גרמופון ובמגזין המוזיקה של ה- BBC (בחירת המבקר, אלבום החודש ועוד). האלבומים הבאים עתידים לכלול מיצירות שוסון, ברטוק והיידן.

הרביעייה למדה בתכנית פרוקוורטט היוקרתית לרביעיות כלי קשת בפריז, בהדרכת חברים מרביעיית אלבן-ברג, ארטמיס, האגן ולסאל, והיא ממשיכה להשתלם בהדרכת ריינר שמידט (רביעיית האגן).


מידע נוסף על הרביעייה וקטעי מוסיקה נוספים ניתן למצוא באתר הרביעייה – www.doricstringquartet.com

 

על תכנית הקונצרט

רביעיית כלי הקשת במי-במול מז'ור, אופ. 20 מס' 1 מאת היידן (1772), נמנית עם שש הרביעיות אופ. 20 שסימנו פריצת דרך בהתפתחות סגנון הכתיבה לרביעיית כלי קשת ושעיצבו את עקרונות הז'אנר ל- 200 השנים הבאות. בראש ובראשונה בולטת בהן המגמה לשכלול המרקם ולהשוואת חשיבות הכלים. מגמה זו בולטת בפרק הראשון של רביעייה זו, כאשר הנושא השני מוצג בצ'לו ולא בכינור הראשון. הנטייה להבעה רגשית מועצמת ניכרת בפרק השלישי של היצירה, שהוראתו Affettuoso e sostenuto. פרק הסיום הנמרץ מזמן הפתעות ריתמיות, באופן טיפוסי להיידן.

רביעיית כלי הקשת מס' 5 מאת ברטוק (1934).מחזור הרביעיות של ברטוק הוא אחת מפסגות היצירה הקאמרית בכלל ורפרטואר רביעיות כלי הקשת בפרט. מבין שש הרביעיות שכתב ברטוק במהלך חייו, הרביעייה מס' 5 נחשבת להישגו הווירטואוזי ביותר והיא דוגמה משובחת לסגנונו הבשל המשלב בין שליטה טכנית וחדשנות לבין הבעה תקשורתית ובהירה. חותמו של ברטוק ניכר ביצירה זו בקשרים ההדוקים בין הפרקים הערוכים במבנה קשת; בסגנון "מוסיקת הלילה" של הפרקים האיטיים; במקצבים הבלתי סימטריים ובתאים המלודיים המושפעים ממוסיקה עממית, בייחוד בפרק השלישי, סקרצו בסגנון בולגרי; ובאנרגיה, בדחף הריתמי האינטנסיבי ובווירטואוזיות המסחררת הנדרשת מן הנגנים במגוון טכניקות נגינה בפרקים המהירים.

רביעיית כלי הקשת בסול מז'ור, אופ. 106 מאת דבוז'ק (1895) היא אחת הרביעיות הגדולות והטובות ביותר שכתב המלחין הצ'כי הנודע. היא נכתבה סמוך לשובו למולדתו מארה"ב, והאושר שהציף אותו עם שובו לצ'כיה ניכר בה, בייחוד בפרק הראשון ובפרק האחרון. הפרק האיטי הוא אחד הפרקים עמוקי ההבעה ביותר שכתב דבוז'ק. אף שאין זו יצירה לאומית מובהקת, לכל אורכה ניכר חותם סגנונו הבשל של דבוז'ק במיזוג יסודות מן המוסיקה הצ'כית העממית אל תוך הסגנון הרומנטי הגרמני המקובל של ז'אנר רביעיית כלי הקשת במאה ה- 19.


על תכנית "רביעיית הבית"
 

לאחר חמש עונות של שיתוף פעולה פורה בין המרכז למוסיקה קאמרית לבין הרביעייה הדורית, במהלכן התבסס מעמדה של הרביעייה כאחד ההרכבים האהודים ביותר על קהל מנויינו, ימוסד הקשר בין שני הצדדים באמצעות מינויה של של הרביעייה לרביעיית הבית של הקונסרבטוריון הישראלי למוסיקה לתקופה של ארבע שנים. במסגרת תכנית חינוכית ומוסיקלית ייחודית זו תתארח הרביעייה בקונסרבטוריון מידי שנה למשך שבוע, במהלכו תנחה הרביעייה סדנאות אינטנסיביות בהשתתפות רביעיות כלי קשת צעירות ומצטיינות הפועלות בקונסרבטוריון, תופיע בקונצרטים במרכז למוסיקה קאמרית ותשתף פעולה עם מוסיקאים ישראלים מקצועיים. תכנית זו תהיה גולת הכותרת של מעורבות המרכז למוסיקה קאמרית בפעילות החינוכית בקונסרבטוריון, באמצעות כיתות אמן, מפגשים בין אמנים לתלמידים וסדנאות. בהתאם לעקרונות של תכניות "הרכב בית" במוסדות מוסיקליים בינלאומיים מובילים, תכנית רב-שנתית זו תבטיח רציפות והתמדה החיוניות להתפתחות ההדרגתית של פרויקטים תרבותיים וחינוכיים משמעותיים.

לקריאת הידיעה של נעם בן-זאב בעיתון הארץ, 29.4.13 – לחצו כאן

להאזנה לדיווח של אמיר מנדל בתכנית "מה יהיה" ברשת ב' של קול ישראל, 26.4.13:

מידע לתורמים

מימושה של תכנית רביעיית הבית מחייב תקציב מיוחד וכרוך בעלויות בלתי מבוטלות. קיום התכנית בשנתה הראשונה מתאפשר הודות לתרומה נדיבה של אחת ממנויות המרכז למוסיקה קאמרית.

המעוניינים להצטרף לתמיכה בתכנית זו, על מנת להבטיח את המשך קיומה גם בשנים הבאות, יכולים לרכוש כרטיסים לקונצרט במחירי תרומה (250/500/1000 ש"ח או יותר).

ניתן לתרום לתכנית גם באמצעות הצטרפות לאגודת הידידים של הקונסרבטוריון הישראלי למוסיקה. לפרטים על מסלולי ההצטרפות לאגודת הידידים פנו למנהלת האגודה, מיכל אברמוב, בטלפון 077-3200355, או בדואר האלקטרוני michal@icm.org.il.