נעים להכיר… ראיון עם מאריאנה שוורצבט מנהלת כיתת הנבל

מריאנה-חתוך2לקראת "ימי הנבל" שיתקיימו במשך שלושה ימים בחופשת החנוכה,  1-3 בדצמבר, שוחחנו עם מריאנה שוורצבט, המנהלת האמנותית של הפרויקט הייחודי הזה, ומיסדת כיתת הנבל בקונסרבטוריון.

ב-1971 הגיע מאריאנה שוורצברט לישראל מרומניה. כשהייתה סטודנטית למוזיקה היה לה רעיון. היא שאלה את המנהל האגדי של האקדמיה למוסיקה בתל אביב עדן פרטוש איפה מלמדים בארץ נבל. הוא ענה לה: "למדי את". 17 שנה אחר כך ב 1987 בעידודו של מנהל הקונסרבטוריון בבאר שבע, מנדי רודן, היא פתחה את כיתת הנבל הראשונה בקונסרבטוריון בארץ.

את כיתת הנבל בקונסרבטוריון הישראלי למוסיקה תל אביב פתחה מריtנה בשנת 1996 בעידודה של המנהלת אז, דניאלה רבינוביץ. "זו זכות גדולה להפוך פנטזיה, רעיון אישי למציאות, אומרת מאריאנה וכדי להצליח בכך לאורך זמן נדרשת אהבה גדולה למוסיקה ולצלילים המיוחדים של הנבל, הרבה עבודה קשה ובעיקר תשומת לב מיוחדת לכל תלמיד."

הכיתה הראשונה של מאריאנה בקונסרבטוריון התחילה עם הנבל הקלטי – נבל עממי מאזור סקוטלנד ואנגליה שגם המצרים נגנו עליו. הנבל הקלטי הוא כלי נגינה מסורתי הקיים מעל 1000 שנה. הוא קטן יותר מהנבל הקלאסי, נגיש יותר וגם זול יותר ומאפשר להתחיל ללמוד עליו כבר מגיל צעיר. ממנו ניתן לעבור ללמוד לנגן על נבל קלאסי או להמשיך ולהתמקצע בנבל קלטי.

לאורך השנים בקונסרבטוריון למדו הרבה תלמידים במחלקת הנבל שהפכו את הנגינה למקצוע ומנגנים ולומדים במקומות שונים בעולם. תלמידים של המחלקה זכו בתחרות הנבל הישראלי ואף הוקמה רביעיית נבלנים שהופיע ברחבי העולם והקליטה דיסק מטעם הקונסרבטוריון . במחלקת הנבל בקונסרבטוריון הישראלי למוסיקה בתל אביב לומדים היום 12 תלמידים נבל בכל הגילאים.

עם חזרתנו לבניין החדש אומרת מריאנה, אני שמחה להמשיך את המסורת היפה של ימי הנבל בחנוכה ואני מזמינה את כל אוהבי המוסיקה בכלל ואוהבי הנבל בפרט לבוא וליהנות אתנו מאחת הנבלניות הגדולות בעולם, מריאל נודמן , ומנגינת הנגנים המשתתפים בימי הנבל.

 

אורלי פלדהיים