קונצרט מקדים בביצוע אריאל דיאנר, תלמיד פסנתר בקונסרבטוריון בכיתתה של שרה טל, יערך בשעה 10:45, באולם רן ברון.
הפסנתרן רומן רבינוביץ' פותח את סדרת הרסיטלים לפסנתר לעונה זו בתכנית עשירה ושופעת גוונים. רבינוביץ', זוכה תחרות רובינשטיין 2008, מופיע בקביעות כסולן עם תזמורות מובילות ברחבי ארה"ב ואיר
הפסנתרן רומן רבינוביץ' פותח את סדרת הרסיטלים לפסנתר לעונה זו בתכנית עשירה ושופעת גוונים. רבינוביץ', זוכה תחרות רובינשטיין 2008, מופיע בקביעות כסולן עם תזמורות מובילות ברחבי ארה"ב ואירופה, בהן התזמורת הסקוטית הלאומית, הסימפונית של סיאטל, הקאמרית של פריז, הסימפונית של פראג ועוד. הופיע בקונצרטים וברסיטלים באולמות ובסדרות קונצרטים בולטים בעולם, בהם הוויגמור בלונדון, הגוונדהאוז בלייפציג, מוזיאון המטרופוליטן בניו יורק, אגודת אמנויות הבמה של וושינגטון, מרכז קנדי בוושינגטון, אגודת הרסיטלים של ונקובר, סדרת הפסנתר באולם המלכה אליזבת בלונדון, אקדמיית ליסט בבודפשט וכן בפסטיבלים נודעים, בהם מרלבורו, לוצרן ופסטיבל האביב של פראג.
תחתום את הקונצרט יצירתו הגדולה והאהובה של המלחין הרוסי, מודסט מוסורגסקי, "תמונות בתערוכה"', שזכתה למעמד של מפגן ראווה של פסנתרנות. היצירה נכתבה ב-1874, בהשראת תערוכה זיכרון מיצירותיו של האמן ויקטור הרטמן, ידידו הקרוב של מוסורגסקי שגיבש סגנון חדש באמנות הרוסית, המבוסס על מלאכות היד הכפריות ועל מסורות סלאביות מימי הביניים, ומותו בטרם עת, בשנת 1873, בהיותו בן 39, היכה בתדהמה את המלחין ואת כל קהילת האמנות הרוסית. היצירה בנויה כסוויטה של פרקים מנוגדי אופי אותם שזר המלחין יחדיו עם "פרומנדה" מוסיקלית בה הוא מתאר את התהלכותו מתמונה אחת לאחרת. רב הפרקים מתארים רישומים, ציורי מים ותוכניות ארכיטקטוניות שהוצגו בתערוכה הפומבית, אך כמה מהם מבוססים על ציורים שהציג הרטמן למוסורגסקי באופן פרטי. מוסורגסקי ניחן בכישרון לתפוס את המהות של דמות, הלך רוח או סצנה, בדימוי מוסיקלי קצר ומרשים. הדמיון שלו מפליג מעבר לגירוי הוויזואלי המיידי של התמונה, אך יחד עם זאת כל מתווה מוסיקלי מזקק במדויק את הלך הרוח של המקור, עד לפרק הסיום המונומנטאלי המתאר ברב עצמה ורושם את השער הגדול של קייב, בהשראת התכנית של הרטמן, שלא מומשה מעולם, לשער לעיר קייב בסגנון הרוסי העתיק המאסיבי.
התכנית תפתח ביצירה נוספת עשירת צבעים ודימויים, אך בסגנון שונה לחלוטין ומעודן מאוד – "הדפסים", של קלוד דביסי הצרפתי, משנת 1903. ניתן לומר כי היצירה "הדפסים", שנכתבה בקיץ 1903, היא הסימן האמיתי הראשון לסגנונו הבשל החדש של דביסי בתחום הפסנתר, ביטוי למסע הפנימי ולשפה האישית החדשה של המלחין פורץ הדרך אשר התנתק מהקונבנציות ומהציפיות הנהנתניות של הסלון ושל אולם הקונצרטים הפריזאיים, ומהגודש הרגשי של הרומנטיקה, בחפשו אחר דרכים חדשות למוסיקה צרפתית מעודנת של רמיזות ורשמים חולפים, מוסיקה עשירה בגווני צליל מורכבים, בהרמוניות קלידוסקופיות ובמרקמים עשירים, אשר נהוג לכנותה "אימפרסיוניסטית". שני הפרקים הראשונים בטריפטיך – "פגודות" ו"ערב בגרנדה" – הן כמעין יומן מסע אקזוטי. הראשון נכתב בהשראת המוסיקה של דרום מזרח אסיה, אליה התוודע דביסי בתערוכה הבינלאומית שנערכה בפריז ב-1900; בעוד השני נכתב ככל הנראה בהשראת מופעי הצוענים הליליים שהוצגו גם הם בתערוכה הבינלאומית ב-1900 תחת הכותרת "אנדלוסיה בתקופה המורית". לבסוף, בפרק השלישי, "גנים בגשם", שב דביסי הביתה וחוקר את זיכרונות הילדות שלו כשהוא שוזר כאן פרגמנטים מתוך שירי ילדים צרפתיים בסגנון טוקטה מהיר המתאר את הילד המתבונן במטח הגשם מבעד לחלוטין, אך מעיד גם על הקשר של דביסי למסורת מוסיקת הבארוק הצרפתית למקלדת של קופרן וראמו.
בהיסטוריה של המוסיקה הרוסית ניקולאי מדטנר, הצעיר במעט מרחמנינוב ומסקריאבין, נמנה עם המלחינים הנשכחים. על אף השבחים שהרעיפו עליו מוסיקאים ומבקרים בכירים ועל אף ההתלהבות של חסידיו, הוא נותר אלמוני עבור רב הקהל ונשכח על ידי רב המבצעים. עם זאת, בשנים האחרונות נראה שכוכבו מתחיל סוף סוף לדרוך, והקלטות מיצירותיו שרואות אור מפגינות בבירור את החוזקות הייחודיות של מלחין שגאונותו, בעולם צודק יותר, הייתה בוודאי זוכה להכרה רחבה. בדומה לרחמנינוב, לא נהה מדטנר אחר המגמות הסגנוניות החדשניות של המאה ה-20, ושמר אמונים לטונאליות ולמורשת הרומנטית גם עמוק על תוך המאה החדשה. בין יוני 1919 לאוקטובר 1920, בחפשו מפלט מהמהומה שהביאו עימן המלחמה והמהפכה, חי מדטנר במעון קיט כפרי כ-105 ק"מ דרומית מערבית למוסקבה. מראשית ימיו כמלחין נהג מדטנר לשרבט בפנקס רעיונות מוסיקליים שעלו בדעתו, אותם שמר לשימוש אפשרי מאוחר יותר. בחפשו חומר לשלושה קבצים של קטעי פסנתר להם נתן את הכותרת הכללית "מנגינות נשכחות", שב מדטנר כעת לרעיונות מוסיקליים אלה, ולכל קטע הוסיף כותרת ספציפית באיטלקית. הקובץ הראשון והשני נפתחים ומסתיימים בסונטה. ה-Sonata-Reminiscenza, הכתובה בפרק אחד, פותחת את הקובץ הראשון. "ה"הזכרות" המוזכרת בכותרת היצירה היא הזכרות מלנכולית, המתייחסת אולי להרהור של מדטנר על חייו הקשים ועל פרידתו הקרבה ממולדתו.
הזכרות מסוג אחר, בעבר מוסיקלי, מאפיינת את הסונטינה של מוריס ראוול, משנת 1905. ראוול מוזכר לעיתים קרובות בנשימה אחת עם דביסי כשני המלחינים המייצגים את האימפרסיוניזם במוסיקה, אולם בסונטינה הקצרה ניכרת בעיקר ההערכה הרבה של ראוול אל מורשת העבר של המאה ה-18 – בין אם בשימוש בצורת הסונטה הקלאסית הברורה ובמרקם שקוף בפרק הראשון, בין אם בשימוש במינואט בפרק השני ובין אם בסגנון הטוקטה שמקורו במוסיקת המקלדת של מלחיני הבארוק הצרפתים בפרק השלישי.
הסונטה החמישית של סקריאבין, משנת 1907, כתובה בפרק קצר אחד, אך היא תיקח אותנו לעולם צלילי שונה לחלוטין מהסונטינה של ראוול. תחת הצלילות, השקיפות והבהירות הקלאסיות של ראוול, מציע סקריאבין בסונטה שלו צלילה אל צלליה של הנפש בסגנונו המיסטי, הסוער והדרמטי, המותח את גבולות השפה הטונאלית אל הקצה בכרומטיות אינטנסיבית. לקראת השלמת היצירה, סקריאבין התייחס לסונטה זו כ"פואמה גדולה לפסנתר. היצירה הטובה ביותר שכתבתי מעודי". בראש הפרטיטורה קבע סקריאבין ציטוט מתוך מאמרו "פואמת האקסטזה", המיטיב לתאר את רוחה של היצירה: "אני קורא אתכם לחיים, הו כוחות מסתוריים, שקועים במעמקים המעורפלים של הרוח היוצרת, צללי החיים הנחבאים, לכם אני מעניק תעוזה!".
"Mr. Rabinovich performed with uncommon sensitivity and feeling" (Anthony Tommasini, New York Times)
"A joy to listen to… unfailing musicality and inventiveness" (BBC Music Magazine)
"Rabinovich’s playing… was absolute perfection" (Seen and Heard International)
"Admirable interpretations… performed with a rich, full-blooded sound, singing lines and witty dexterity". (New York Times)
"An evening of exceptional music making" (Seen and Heard International)
"He is an artist of the highest caliber; a pianist with complete technical command, a prodigious memory and a highly individual personality at the piano" (Palm Beach Arts Paper)
רח' לואי מרשל 25 תל אביב,
ת.ד. 21502, תל אביב
6200003
טל. 03-5460524
פקס. 03-6055169
דואל. info@icm.org.il
טל. 03-5466228
פקס. 03-6055169
דואל. chamber@icm.org.il
© 2023 כל הזכויות שמורות לקונסרבטוריון הישראלי למוזיקה, תל אביב | עיצוב ופיתוח ע״י tabuzzco
האירועים הקרובים
ישי שאער – פסנתר
רומן שפיצר – כינור
עמנואלה סילבסטרי – צ'לו
קונצרט מקדים בביצוע הרכב קאמרי מתלמידי הקונסרבטוריון יערך בשעה 19:15, באולם רן ברון.
כרטיסים בהזמנה מראש, ללא תשלום
פרטים על התכנית בקרוב
הקונצרט השלישי בסדרה של ארבעה קונצרטי הרצאה בהנחיית ד״ר שולמית שריד
נספר את סיפורם של גיבורי וגיבורות התרבות והרוח בראשית תקומתה של מדינת ישראל. על המוזיקאים שהגיעו לכאן ויסדו את הפלא – קונסרבטוריון ישראלי – ובכך גם מצאו מזור לעצמם ולשורדים שהגיעו משם…
בלה ברטוק – רביעיית כלי קשת מס׳ 2, אופ. 17
Bella Bartok – String Quartet No. 2, Op. 17
עדן פרטוש – קינה לויולה סולו
Oedoen Partos – Elegy for Viola Solo
ויולה: איתמר רינגל
עדן פרטוש – רונדו לכינור ופסנתר בעיבוד לויולה, עיבוד לויולה: איתמר רינגל
Oedoen Partos – Rondo for Violin and Piano, Arranged for Viola, Arranged for Viola by Itamar Ringel
ויולה: איתמר רינגל
פסנתר: גיא סלפק
יוהן סבסטיאן באך – סונטה לחליל במי במול מז׳ור, BWV 1031
Johann Sebastian Bach – Flute Sonata in E-flat Major, BWV 1031
1 Allegro moderato
2 Siciliano
חליל: ענת נצרתי
פסנתר: אפרת לוי
מרדכי סתר – ינוס
Mordecai Seter – Janus
פסנתר: גיא סלפק
יהויכין סטוצ׳בסקי – פנטזיה חסידית
Joachim Stutschewsky – Hassidic Fantasy
קלרינט: גלעד הראל
פסנתר: גיא סלפק
צ׳לו: שולמית שריד
פאול הינדמית – לודוס טונליס:
פוגה מס׳ 5 במי
פוגה מס׳ 12 בפה דיאז
Paul Hindemith – Ludus tonalis
Fuga quinta in E and Fuga no. 12 in F sharp
פסנתר: גיא סלפק
ירדנה אלוטין – סונטה לכינור ופסנתר
Yardena Alotin – Sonata for Violin and Piano
כינור: איגור פרוג
פסנתר: אלכסנדר איבנוב
שולמית רן – קטעים מתוך וריאציות פנטזיה
Shulamit Ran – Fantasy Variations (Excerpts)
צ׳לו: שולמית שריד
אלכסנדר אוריה בוסקוביץ׳ – ״הנך יפה״, ״דודו״
“Alexander Uriyah Boskovich – “Behold Thou Art Fair“, “Dudu
ורדינה שלונסקי – ״פרישה״,״ שיר המים״ מתוך ארבעה שירים
Vardina Shlonsky – “Separation,” “Song of the Water” from Four Songs
רבקה גווילי – ״פזמון ליקינטון״, עיבוד: מנחם ויזנברג
Rivka Gvili – “Song for the Hyacinth”, Arrangement: Menachem Wiesenberg
לאונרד ברנשטיין – “Tonight” “Somewhere” מתוך סיפור הפרברים
Leonard Bernstein – “Tonight,” “Somewhere” from West Side Story
זמרת: רומי זליג
פסנתר: אפרת לוי
כינורות: איגור פרוג, אקרט לורנצן, אטיין מנרי
ויולה: איתמר רינגל, נתנאל פולק
צ׳לו: חגית גלזר, שולמית שריד
פרופ' אשלי סולומון, ראש המחלקה למוסיקה מוקדמת ב- Royal College of Music – בלונדון, מהאומנים הבולטים בעולם בתחום, מבקר בקונסרבטוריון ויעביר כיתות אומן להרכבים קאמריים, נגני חליליות, חליל, צ'לו ועוד, תלמידי קונסרבטוריון מתטיינים ותלמידי אקדמיה.
השיעורים פתוחים להאזנה ללא תשלום, על בסיס מקום פנוי
פרופ' אשלי סולומון, ראש המחלקה למוסיקה מוקדמת ב- Royal College of Music – בלונדון, מהאומנים הבולטים בעולם בתחום, מבקר בקונסרבטוריון ויעביר כיתות אומן להרכבים קאמריים, נגני חליליות, חליל, צ'לו ועוד, תלמידי קונסרבטוריון מתטיינים ותלמידי אקדמיה.
השיעורים פתוחים להאזנה ללא תשלום, על בסיס מקום פנוי
פרופ' אשלי סולומון, ראש המחלקה למוסיקה מוקדמת ב- Royal College of Music – בלונדון, מהאומנים הבולטים בעולם בתחום, מבקר בקונסרבטוריון ויעביר כיתות אומן להרכבים קאמריים, נגני חליליות, חליל, צ'לו ועוד, תלמידי קונסרבטוריון מתטיינים ותלמידי אקדמיה.
השיעורים פתוחים להאזנה ללא תשלום, על בסיס מקום פנוי
קונצרט שלישי לעונה, אורח – אבישי כהן (צילום: זיו רביץ).
החצוצרן הישראלי הטוב בעולם שכבר שיתף פעולה עם התזמורת באלבומם החמישי חוזר לאירוח שכולו פסגות מוסיקליות.
תזמורת הג׳אז הישראלית מארחת בכל קונצרט אמן ישראלי מוביל מהשורה הראשונה לסדרת קונצרטים עוצמתית, עשירה ומרגשת.
בהשתתפות סטודנטים מצטיינים מהתכנית ללימודי ג׳אז בשיתוף הניו-סקול בניו-יורק.
תזמורת הג'אז הישראלית, בניהולם האומנותי של רון אלמוג ויאיר סלוצקי, היא בית המרכז לתוכו כבר יותר מ 20 שנים את טובי המוסיקאים בישראל לסביבה יצירתית ופורייה של מלחינים, מעבדים ונגנים סולנים. הופעותיה של התזמורת הן מפגן מוסיקלי וירטואוזי, מרגש ומהפנט שלא משאיר רגע אחד משעמם כש-12 הסולנים של האורקסטרה מציגים את יכולותיהם.
יאיר סלוצקי, ירון אוזנה – טרומבונים
ארתור קרסנובייב, יובל פלג – חצוצרות
אלון פרבר – סקסופון סופרן ואלט
טל ורון – סקסופון אלט וטנור
דין צור – סקסופון טנור וחליל
יובל טבצ'ניק – סקסופון בריטון ובס קלרינט
איתמר גרוס – פסנתר וקלידים
גיא כיירא – גיטרה
מיקי ורשאי – בס וקונטרבס
רון אלמוג – תופים
אשלי סולומון (אנגליה) – טרברסו, חליליות
דרורה ברוק, עדית פז – חליליות
עמית טיפנברון – ויולה דה גמבה
גדעון ברטלר – גיטרת בארוק
מרינה מינקין – צ'מבלו
אשלי סולומון, מנגני הטרברסו החשובים בעולם, מוביל ערב מרתק של מוסיקה מהרנסנס והבארוק בספרד, איטליה ובוליביה. סינפוניות, קנצונות, פוליות וסונטות מאת אנדריאה פלקוניירי, דומניקו סקרלטי, ברתולומיאו די סלמה ודיגו אורטיז, ומתוך אוספים מבוליביה מהמאות ה-18-17.
רועי שילוח – כינור
נטשה שר – כינור
שירה מיוני – ויולה
אריאל טושינסקי – צ'לו
מירי ימפולסקי – פסנתר
קונצרט מקדים בביצוע מארק שויפר, תלמיד כינור בקונסרבטוריון בכיתתה של לנה מזור, יערך בשעה 19:15, באולם רן ברון.
בוריס ברובצין (רוסיה/אוסטריה) – כינור
ניצן ברתנא – כינור
עמיחי גרוס – ויולה
צבי פלסר – צ'לו
שי ווזנר – פסנתר
קונצרט מקדים בביצוע הביג בנד של הקונסרבטוריון, בניצוח דני רונזפלד, יערך בשעה 19:15, באולם רן ברון.
תזמורת מוסטונןפסט
ברק טל, מנצח
אנדרס מוסטונן, כינור ומנצח
מנהל מוזיקלי ומנצח: אנדרס מוסטונן – כינור (אסטוניה)
פסנתר: אירינה זחרנקובה (אסטוניה), אריאל חנין (ישראל)
בתכנית:
לואיג'י בוקריני – בית השטן (סימפוניה מס' 4), רה מינור, אופוס 12
יוהאן סבסטיאן באך – קונצ'רטו לכינור ותזמורת, לה מינור
סולן: אנדרס מוסטונן
יוזף היידן – קונצ'רטו כפול בפה מז'ור לכינור ופסנתר.
-הפסקה-
ארוו פרט – עבור לנארט, לזכרו (מיתרים בלבד)
קארל צ'רני – קונצ'רטו לפסנתר בארבע ידיים ותזמורת, דו מז'ור אופוס 153
לאתר הפסטיבל לחצו כאן
תומר לב
ברניקה גליקסמן
נמרוד הפטל-מאירי
ליאור ליפשיץ
ראוול:
קונצרט מקדים בביצוע נדב עין גל, תלמיד פסנתר בקונסרבטוריון בכיתתה של טניה קוזלוב, יערך בשעה 10:45, באולם רן ברון.
אלון גולדשטיין – פסנתר
איליה קלר – כינור
עמית פלד – צ'לו
אנה גקל – כינור
פיליפ וילאפרנקה – כינור
נעמי ביאלוברודה – ויולה
דניאל מיטניצקי – צ'לו
אריק שומאן – כינור
קן שומאן – כינור
ויט הרטנשטיין – ויולה
מארק שומאן – צ'לו
ארי ויליאמסון – כינור
שרון כהן – כינור
יונתן גרטנר – ויולה
מתן נוסימוביץ' – ויולה
הרן מלצר – צ'לו
ליה חן פרלוב – צ'לו
נועם מסריק – קונטרבס
קונצרט מקדים בביצוע רוני דגן, תלמידת כינור בקונסרבטוריון בכיתתו של גיא פיגר, יערך בשעה 20:15, באולם רן ברון.
קונצרט רביעי לעונה, מחווה לתזמורות הביג בנד הגדולות בכל הזמנים.
תזמורת הג'אז הישראלית חוזרת לשורשים של מוסיקת הביג בנד במחווה לעיבודים האייקונים ולתזמורות הגדולות.
בהשתתפות סטודנטים מצטיינים מהתכנית ללימודי ג׳אז בשיתוף הניו-סקול בניו-יורק.
תזמורת הג'אז הישראלית, בניהולם האומנותי של רון אלמוג ויאיר סלוצקי, היא בית המרכז לתוכו כבר יותר מ 20 שנים את טובי המוסיקאים בישראל לסביבה יצירתית ופורייה של מלחינים, מעבדים ונגנים סולנים. הופעותיה של התזמורת הן מפגן מוסיקלי וירטואוזי, מרגש ומהפנט שלא משאיר רגע אחד משעמם כש-12 הסולנים של האורקסטרה מציגים את יכולותיהם.
יאיר סלוצקי, ירון אוזנה – טרומבונים
ארתור קרסנובייב, יובל פלג – חצוצרות
אלון פרבר – סקסופון סופרן ואלט
טל ורון – סקסופון אלט וטנור
דין צור – סקסופון טנור וחליל
יובל טבצ'ניק – סקסופון בריטון ובס קלרינט
איתמר גרוס – פסנתר וקלידים
גיא כיירא – גיטרה
מיקי ורשאי – בס וקונטרבס
רון אלמוג – תופים
קונצרט מקדים בביצוע שני קפליושניק, תלמידת פסנתר בקונסרבטוריון בכיתתה של שיר זמל, יערך בשעה 10:45, באולם רן ברון.
אלכסנדר פבלובסקי – כינור
סרגיי ברסלר – כינור
אורי קם – ויולה
קיריל זלוטניקוב – צ'לו
קונצרט מקדים בביצוע תום ג'ובני, תלמיד כינור בקונסרבטוריון בכיתתו של גיא פיגר, יערך בשעה 20:15, באולם רן ברון.
קונצרט נוסף בביצוע הרביעייה הירושלמית עם תכנית זהה יתקיים ביום א', 25.5.25, 20:30.
אלכסנדר פבלובסקי – כינור
סרגיי ברסלר – כינור
אורי קם – ויולה
קיריל זלוטניקוב – צ'לו
קונצרט נוסף בביצוע הרביעייה הירושלמית עם תכנית זהה יתקיים במוצ"ש, 24.5.25, 21:00.
דניאל ברד – כינור
טומוקו אקסאקה – ויולה
מיכל קורמן – צ'לו
טיבי צייגר – קלרינט
אסף ויסמן – פסנתר
סיון מגן – נבל
קונצרט מקדים בביצוע עידו עצמון, תלמיד פסנתר בקונסרבטוריון בכיתתו של דרור זמל, יערך בשעה 10:45, באולם רן ברון.
פייר קולומבה – כינור
גבריאל לה מגדור – כינור
מארי שילם – ויולה
יויה אוקמוטו – צ'לו
אלכסנדרה קזובסקי – כינור
גרשון גרצ'יקוב – כינור
יאן גרונינג – ויולה
עמית אבן-טוב – צ'לו
הלל צרי – צ'לו
קונצרט מקדים בביצוע הרכב קאמרי מתלמידי הקונסרבטוריון יערך בשעה 20:15, באולם רן ברון.