קונצרט מקדים בביצוע אריאל דיאנר, תלמיד פסנתר בקונסרבטוריון בכיתתה של שרה טל, יערך בשעה 10:45, באולם רן ברון.
הפסנתרן רומן רבינוביץ' פותח את סדרת הרסיטלים לפסנתר לעונה זו בתכנית עשירה ושופעת גוונים. רבינוביץ', זוכה תחרות רובינשטיין 2008, מופיע בקביעות כסולן עם תזמורות מובילות ברחבי ארה"ב ואיר
הפסנתרן רומן רבינוביץ' פותח את סדרת הרסיטלים לפסנתר לעונה זו בתכנית עשירה ושופעת גוונים. רבינוביץ', זוכה תחרות רובינשטיין 2008, מופיע בקביעות כסולן עם תזמורות מובילות ברחבי ארה"ב ואירופה, בהן התזמורת הסקוטית הלאומית, הסימפונית של סיאטל, הקאמרית של פריז, הסימפונית של פראג ועוד. הופיע בקונצרטים וברסיטלים באולמות ובסדרות קונצרטים בולטים בעולם, בהם הוויגמור בלונדון, הגוונדהאוז בלייפציג, מוזיאון המטרופוליטן בניו יורק, אגודת אמנויות הבמה של וושינגטון, מרכז קנדי בוושינגטון, אגודת הרסיטלים של ונקובר, סדרת הפסנתר באולם המלכה אליזבת בלונדון, אקדמיית ליסט בבודפשט וכן בפסטיבלים נודעים, בהם מרלבורו, לוצרן ופסטיבל האביב של פראג.
תחתום את הקונצרט יצירתו הגדולה והאהובה של המלחין הרוסי, מודסט מוסורגסקי, "תמונות בתערוכה"', שזכתה למעמד של מפגן ראווה של פסנתרנות. היצירה נכתבה ב-1874, בהשראת תערוכה זיכרון מיצירותיו של האמן ויקטור הרטמן, ידידו הקרוב של מוסורגסקי שגיבש סגנון חדש באמנות הרוסית, המבוסס על מלאכות היד הכפריות ועל מסורות סלאביות מימי הביניים, ומותו בטרם עת, בשנת 1873, בהיותו בן 39, היכה בתדהמה את המלחין ואת כל קהילת האמנות הרוסית. היצירה בנויה כסוויטה של פרקים מנוגדי אופי אותם שזר המלחין יחדיו עם "פרומנדה" מוסיקלית בה הוא מתאר את התהלכותו מתמונה אחת לאחרת. רב הפרקים מתארים רישומים, ציורי מים ותוכניות ארכיטקטוניות שהוצגו בתערוכה הפומבית, אך כמה מהם מבוססים על ציורים שהציג הרטמן למוסורגסקי באופן פרטי. מוסורגסקי ניחן בכישרון לתפוס את המהות של דמות, הלך רוח או סצנה, בדימוי מוסיקלי קצר ומרשים. הדמיון שלו מפליג מעבר לגירוי הוויזואלי המיידי של התמונה, אך יחד עם זאת כל מתווה מוסיקלי מזקק במדויק את הלך הרוח של המקור, עד לפרק הסיום המונומנטאלי המתאר ברב עצמה ורושם את השער הגדול של קייב, בהשראת התכנית של הרטמן, שלא מומשה מעולם, לשער לעיר קייב בסגנון הרוסי העתיק המאסיבי.
התכנית תפתח ביצירה נוספת עשירת צבעים ודימויים, אך בסגנון שונה לחלוטין ומעודן מאוד – "הדפסים", של קלוד דביסי הצרפתי, משנת 1903. ניתן לומר כי היצירה "הדפסים", שנכתבה בקיץ 1903, היא הסימן האמיתי הראשון לסגנונו הבשל החדש של דביסי בתחום הפסנתר, ביטוי למסע הפנימי ולשפה האישית החדשה של המלחין פורץ הדרך אשר התנתק מהקונבנציות ומהציפיות הנהנתניות של הסלון ושל אולם הקונצרטים הפריזאיים, ומהגודש הרגשי של הרומנטיקה, בחפשו אחר דרכים חדשות למוסיקה צרפתית מעודנת של רמיזות ורשמים חולפים, מוסיקה עשירה בגווני צליל מורכבים, בהרמוניות קלידוסקופיות ובמרקמים עשירים, אשר נהוג לכנותה "אימפרסיוניסטית". שני הפרקים הראשונים בטריפטיך – "פגודות" ו"ערב בגרנדה" – הן כמעין יומן מסע אקזוטי. הראשון נכתב בהשראת המוסיקה של דרום מזרח אסיה, אליה התוודע דביסי בתערוכה הבינלאומית שנערכה בפריז ב-1900; בעוד השני נכתב ככל הנראה בהשראת מופעי הצוענים הליליים שהוצגו גם הם בתערוכה הבינלאומית ב-1900 תחת הכותרת "אנדלוסיה בתקופה המורית". לבסוף, בפרק השלישי, "גנים בגשם", שב דביסי הביתה וחוקר את זיכרונות הילדות שלו כשהוא שוזר כאן פרגמנטים מתוך שירי ילדים צרפתיים בסגנון טוקטה מהיר המתאר את הילד המתבונן במטח הגשם מבעד לחלוטין, אך מעיד גם על הקשר של דביסי למסורת מוסיקת הבארוק הצרפתית למקלדת של קופרן וראמו.
בהיסטוריה של המוסיקה הרוסית ניקולאי מדטנר, הצעיר במעט מרחמנינוב ומסקריאבין, נמנה עם המלחינים הנשכחים. על אף השבחים שהרעיפו עליו מוסיקאים ומבקרים בכירים ועל אף ההתלהבות של חסידיו, הוא נותר אלמוני עבור רב הקהל ונשכח על ידי רב המבצעים. עם זאת, בשנים האחרונות נראה שכוכבו מתחיל סוף סוף לדרוך, והקלטות מיצירותיו שרואות אור מפגינות בבירור את החוזקות הייחודיות של מלחין שגאונותו, בעולם צודק יותר, הייתה בוודאי זוכה להכרה רחבה. בדומה לרחמנינוב, לא נהה מדטנר אחר המגמות הסגנוניות החדשניות של המאה ה-20, ושמר אמונים לטונאליות ולמורשת הרומנטית גם עמוק על תוך המאה החדשה. בין יוני 1919 לאוקטובר 1920, בחפשו מפלט מהמהומה שהביאו עימן המלחמה והמהפכה, חי מדטנר במעון קיט כפרי כ-105 ק"מ דרומית מערבית למוסקבה. מראשית ימיו כמלחין נהג מדטנר לשרבט בפנקס רעיונות מוסיקליים שעלו בדעתו, אותם שמר לשימוש אפשרי מאוחר יותר. בחפשו חומר לשלושה קבצים של קטעי פסנתר להם נתן את הכותרת הכללית "מנגינות נשכחות", שב מדטנר כעת לרעיונות מוסיקליים אלה, ולכל קטע הוסיף כותרת ספציפית באיטלקית. הקובץ הראשון והשני נפתחים ומסתיימים בסונטה. ה-Sonata-Reminiscenza, הכתובה בפרק אחד, פותחת את הקובץ הראשון. "ה"הזכרות" המוזכרת בכותרת היצירה היא הזכרות מלנכולית, המתייחסת אולי להרהור של מדטנר על חייו הקשים ועל פרידתו הקרבה ממולדתו.
הזכרות מסוג אחר, בעבר מוסיקלי, מאפיינת את הסונטינה של מוריס ראוול, משנת 1905. ראוול מוזכר לעיתים קרובות בנשימה אחת עם דביסי כשני המלחינים המייצגים את האימפרסיוניזם במוסיקה, אולם בסונטינה הקצרה ניכרת בעיקר ההערכה הרבה של ראוול אל מורשת העבר של המאה ה-18 – בין אם בשימוש בצורת הסונטה הקלאסית הברורה ובמרקם שקוף בפרק הראשון, בין אם בשימוש במינואט בפרק השני ובין אם בסגנון הטוקטה שמקורו במוסיקת המקלדת של מלחיני הבארוק הצרפתים בפרק השלישי.
הסונטה החמישית של סקריאבין, משנת 1907, כתובה בפרק קצר אחד, אך היא תיקח אותנו לעולם צלילי שונה לחלוטין מהסונטינה של ראוול. תחת הצלילות, השקיפות והבהירות הקלאסיות של ראוול, מציע סקריאבין בסונטה שלו צלילה אל צלליה של הנפש בסגנונו המיסטי, הסוער והדרמטי, המותח את גבולות השפה הטונאלית אל הקצה בכרומטיות אינטנסיבית. לקראת השלמת היצירה, סקריאבין התייחס לסונטה זו כ"פואמה גדולה לפסנתר. היצירה הטובה ביותר שכתבתי מעודי". בראש הפרטיטורה קבע סקריאבין ציטוט מתוך מאמרו "פואמת האקסטזה", המיטיב לתאר את רוחה של היצירה: "אני קורא אתכם לחיים, הו כוחות מסתוריים, שקועים במעמקים המעורפלים של הרוח היוצרת, צללי החיים הנחבאים, לכם אני מעניק תעוזה!".
"Mr. Rabinovich performed with uncommon sensitivity and feeling" (Anthony Tommasini, New York Times)
"A joy to listen to… unfailing musicality and inventiveness" (BBC Music Magazine)
"Rabinovich’s playing… was absolute perfection" (Seen and Heard International)
"Admirable interpretations… performed with a rich, full-blooded sound, singing lines and witty dexterity". (New York Times)
"An evening of exceptional music making" (Seen and Heard International)
"He is an artist of the highest caliber; a pianist with complete technical command, a prodigious memory and a highly individual personality at the piano" (Palm Beach Arts Paper)
רח' לואי מרשל 25 תל אביב,
ת.ד. 21502, תל אביב
6200003
טל. 03-5460524
פקס. 03-6055169
דואל. info@icm.org.il
טל. 03-5466228
פקס. 03-6055169
דואל. chamber@icm.org.il
© 2023 כל הזכויות שמורות לקונסרבטוריון הישראלי למוזיקה, תל אביב | עיצוב ופיתוח ע״י tabuzzco
האירועים הקרובים
קונצרט מקדים בביצוע שני קפליושניק, תלמידת פסנתר בקונסרבטוריון בכיתתה של שיר זמל, יערך בשעה 10:45, באולם רן ברון.
אלכסנדר פבלובסקי – כינור
סרגיי ברסלר – כינור
אורי קם – ויולה
קיריל זלוטניקוב – צ'לו
קונצרט מקדים בביצוע תום ג'ובני, תלמיד כינור בקונסרבטוריון בכיתתו של גיא פיגר, יערך בשעה 20:15, באולם רן ברון.
קונצרט נוסף בביצוע הרביעייה הירושלמית עם תכנית זהה יתקיים ביום א', 25.5.25, 20:30.
אלכסנדר פבלובסקי – כינור
סרגיי ברסלר – כינור
אורי קם – ויולה
קיריל זלוטניקוב – צ'לו
קונצרט נוסף בביצוע הרביעייה הירושלמית עם תכנית זהה יתקיים במוצ"ש, 24.5.25, 21:00.
מחזה מוסיקלי בביצוע 100 ילדי מקהלות בת קול – המכינה והצעירה
מחזה ושירים: יהושע סובל
לחנים ועיבודים: איילה אשרוב
ניצוח, הפקה, בימוי ותפאורה: דליה לזר שמעון
פסנתר: ינינה ציטרין
כלי הקשה: יוני אפרתי
חליל: ורד קציר
קונטרבס: אלון בן חורין
יום אחד ילדים מגלים שהטלפונים החכמים בכל העולם הפסיקו לפעול. הם מתוסכלים ושואלים זה את זה כיצד אפשר לחיות ללא טלפון חכם. הם מחליטים ללכת ללמוד מהחיות איך אפשר לחיות בלי להיות קשור למסך. החיות מבינות את מצוקת הילדים ומזמינות אותם לבוא אליהן, וללמוד מהן איך אפשר לחיות חיים שלמים בלי מסכים. כך מתחיל מסע לעולם החיות שמגלות לילדים עולם שכולו שירה, מוסיקה והרפתקאות שהחיות משחקות בו תפקידים חשובים בחיי בני האדם.
המחזמר יוצג בשלושה מועדים:
29/5/2025 בשעה 17:30 – לרכישת כרטיסים לחצו כאן
5/6/2025 בשעה 16:30 – לרכישת כרטיסים לחצו כאן
6/6/2025 בשעה 14:00 – לרכישת כרטיסים לחצו כאן
משתתפים:
עדה רגימוב, נבל
איילת רוטר, נבל
ליאור איתן, חליל
נעה ברקוביץ', חליל
ליאור עוזיאל, צ'לסטה ונבל
עילאי עוזיאל, קריין
בתכנית:
מיצירות דביסי, סן סנס ועוד
מסיימי כיתה י"ב ותלמידים נבחרים מכיתה י"א במחלקת הפסנתר בניהולו של עמיר פדורוביץ' יבצעו מגוון יצירות מאת מלחינים שונים.
הכניסה חופשית
מחזה מוסיקלי בביצוע 100 ילדי מקהלות בת קול – המכינה והצעירה
מחזה ושירים: יהושע סובול
לחנים ועיבודים: איילה אשרוב
ניצוח, הפקה, בימוי ותפאורה: דליה לזר שמעון
פסנתר: ינינה ציטרין
כלי הקשה: יוני אפרתי
חליל: שי-לה מעיין דמארי
קונטרבס: אלון בן חורין
יום אחד ילדים מגלים שהטלפונים החכמים בכל העולם הפסיקו לפעול. הם מתוסכלים ושואלים זה את זה כיצד אפשר לחיות ללא טלפון חכם. הם מחליטים ללכת ללמוד מהחיות איך אפשר לחיות בלי להיות קשור למסך. החיות מבינות את מצוקת הילדים ומזמינות אותם לבוא אליהן, וללמוד מהן איך אפשר לחיות חיים שלמים בלי מסכים. כך מתחיל מסע לעולם החיות שמגלות לילדים עולם שכולו שירה, מוסיקה והרפתקאות שהחיות משחקות בו תפקידים חשובים בחיי בני האדם.
המחזמר יוצג בשלושה מועדים:
29/5/2025 בשעה 17:30 – לרכישת כרטיסים לחצו כאן
5/6/2025 בשעה 16:30 – לרכישת כרטיסים לחצו כאן
6/6/2025 בשעה 14:00 – לרכישת כרטיסים לחצו כאן
מחזה מוסיקלי בביצוע 100 ילדי מקהלות בת קול – המכינה והצעירה
מחזה ושירים: יהושע סובל
לחנים ועיבודים: איילה אשרוב
ניצוח, הפקה, בימוי ותפאורה: דליה לזר שמעון
פסנתר: ינינה ציטרין
כלי הקשה: יוני אפרתי
חליל: ורד קציר
קונטרבס: אלון בן חורין
יום אחד ילדים מגלים שהטלפונים החכמים בכל העולם הפסיקו לפעול. הם מתוסכלים ושואלים זה את זה כיצד אפשר לחיות ללא טלפון חכם. הם מחליטים ללכת ללמוד מהחיות איך אפשר לחיות בלי להיות קשור למסך. החיות מבינות את מצוקת הילדים ומזמינות אותם לבוא אליהן, וללמוד מהן איך אפשר לחיות חיים שלמים בלי מסכים. כך מתחיל מסע לעולם החיות שמגלות לילדים עולם שכולו שירה, מוסיקה והרפתקאות שהחיות משחקות בו תפקידים חשובים בחיי בני האדם.
המחזמר יוצג בשלושה מועדים:
29/5/2025 בשעה 17:30 – לרכישת כרטיסים לחצו כאן
5/6/2025 בשעה 16:30 – לרכישת כרטיסים לחצו כאן
6/6/2025 בשעה 14:00 – לרכישת כרטיסים לחצו כאן
הכניסה חינם בהזמנת כרטיסים מראש
הביג בנד הלאומי בשיתוף משרד החינוך והמרכז ללימודי ג׳אז תל-אביב, בניצוחו של דני רוזנפלד,
מארח את שרי זק לוי וקובי סלומון.
הביג בנד הלאומי הוא תזמורת ג׳אז המורכבת מבני נוער ומתמקדת בנגינת רפרטואר קלאסי מתור הזהב של הג'אז, עם דגש על תחושת הסווינג. בנוסף, הביג בנד שם דגש על נגינה אקוסטית וזאת כדי להפיק סאונד נאמן למקור.
מעבר להיותו הרכב קונצרטנטי, הביג בנד מופיע גם מול קהל של רקדנים, מה שהופך אותו לגוף יחיד במינו בארץ. הרפרטואר כולל יצירות של גדולי הג'אז, ביניהם Fletcher Henderson, Chick Webb, Jimmie Lunceford, Count Basie ועוד.
עדי בן זאב, ענב רוזנבלום, פרי שקולניק, עידו לבנסברג – סקסופונים וקלרינט
דני רוזנפלד, אדם לפין, טום שרוני – חצוצרה
יונתן פלד – טרומבון
סאשה ריבלין – גיטרה
אורי מלצר – פסנתר
גל נדיב – קונטרבס
שקד פרלמן – תופים
חצוצרן ג'אז, מתופף ומעבד, דני רוזנפלד הופיע והקליט עם מיטב נגני הג'אז בניו יורק ובישראל.
דני יזם והקים את הביג בנד של הקונסרבטוריון הישראלי למוסיקה וכעת מוביל את הביג בנד הלאומי, כמנצח ומעבד. דני הוא מורה לג'אז בקונסרבטוריון בתכנית ללימודי ג'אז בשיתוף אוניברסיטת הניו-סקול בניו-יורק ובתכנית המחוננים של משרד החינוך.
נוסד בשנת 2009 על-ידי עמית גולן ז״ל – המרכז ללימודי ג׳אז מקנה לתלמידיו את יסודות הג'אז והיכרות מעמיקה עם המסורת וגדולי יוצריה מראשית התפתחות הג'אז ועד לג'אז העכשווי. בנוסף להוראה הפרטנית, מציע המרכז סדנאות אלתור, הרכבי ג'אז, כיתות אמן, סדנאות ומחנות. תלמידי המרכז זוכים בתחרויות ובמלגות יוקרתיות, משרתים כמוסיקאים מצטיינים בצה"ל וממשיכים ללימודים בתוכנית בשיתוף אוניברסיטת הניו-סקול בניו-יורק או בבתי ספר מובילים אחרים בעולם. סגל המורים מורכב מאמנים מן השורה הראשונה בתחום. המרכז ללימודי ג'א מציע גם לימודי המשך מתקדמים בתכנית ללימודי ג'אז בשיתוף עם אוניברסיטת הניו-סקול היוקרתית בניו-יורק. במסגרת המרכז ללימודי ג'אז נערכות סדרות קונצרטים, סדנאות וכיתות אמן בהשתתפות אמני ג'אז מובילים מהעולם.
הכניסה חינם בהזמנת כרטיסים מראש
דניאל ברד – כינור
טומוקו אקסאקה – ויולה
מיכל קורמן – צ'לו
טיבי צייגר – קלרינט
אסף ויסמן – פסנתר
סיון מגן – נבל
קונצרט מקדים בביצוע עידו עצמון, תלמיד פסנתר בקונסרבטוריון בכיתתו של דרור זמל, יערך בשעה 10:45, באולם רן ברון.
כניסה חופשית !
"סטאבט מאטר" הטקסט הנצחי בהלחנות מהברוק ועד המאה 21, ומהקלאסיקה אל
המוסיקה הישראלית העכשווית שכולה רגש,הרמוניה וחיבור לדור הצעיר בהצגתה הבימתית.
כניסה חופשית !
פייר קולומבה – כינור
גבריאל לה מגדור – כינור
מארי שילם – ויולה
יויה אוקמוטו – צ'לו
אלכסנדרה קזובסקי – כינור
גרשון גרצ'יקוב – כינור
יאן גרונינג – ויולה
עמית אבן-טוב – צ'לו
הלל צרי – צ'לו
קונצרט מקדים בביצוע הרכב קאמרי מתלמידי הקונסרבטוריון יערך בשעה 20:15, באולם רן ברון.