טוען אירועים

« כל האירועים

  • אירוע כבר עבר.

קשתני פסטיבל דלפט (הולנד)

יום רביעי, 6 נובמבר, 2013 / 20:30

דלפט ליזה פרשטמן (הולנד) – כינור
אייאקו טנאקה (צרפת) – כינור
גיא בן-ציוני (ישראל/גרמניה) – ויולה
פיטר ברסוני (הונגריה) – ויולה
יוהנס רוסטאמו (פינלנד) – צ'לו
אליסה וולרשטיין (ארה"ב) – צ'לו

24 מיתרים – תכנית א'

בטהובן: שלישיית כלי קשת בדו מינור, אופ. 9 מס' 3

קורנגולד: שישיית כלי קשת ברה מז'ור, אופ. 10

מנדלסון: חמישיית כלי קשת מס' 1 בלה מז'ור, אופ. 18

 

פסטיבל דלפט למוסיקה קאמרית נערך מאז 1997, מידי קיץ, במרכז ההיסטורי של העיר ההולנדית הציורית. לאורך השנים השתתפו בפסטיבל מיטב המוסיקאים מרחבי העולם והוא ביסס את מקומו כאחד הפסטיבלים החשובים למוסיקה קאמרית באירופה. מאז 2007 מנהלת את הפסטיבל הכנרת ליזה פרשטמן, המבוקשת ברחבי העולם כסולנית וכנגנית מוסיקה קאמרית, והיא גם שתוביל את הרכב הקשתנים הבינלאומי של נגני הפסטיבל שיתארח על בימת המרכז למוסיקה קאמרית. יחברו אליה נגני כלי קשת מהבולטים בדור הצעיר כיום בעולם: הצ'לנית האמריקאית עטורת השבחים והפרסים, אליסה וולרשטיין, הוויולן הישראלי גיא בן-ציוני המתגורר בגרמניה ונהנה כיום מקריירה בינלאומית משגשגת, הצ'לן הפיני יוהנס רוסטמו המכהן כצ'לן הראשון של הפילהרמונית המלכותית של שטוקהולם, הכנרת היפנית אייאקו טנאקה המתגוררת בפריז והוויולן ההונגרי פטר ברסוני הנמנה עם סגל ההוראה באקדמיה ע"ש פרנץ ליסט בבודפשט ומרבה לבצע מוסיקה קאמרית עם מיטב המוסיקאים וההרכבים בעולם בפסטיבלים נודעים.

תכנית הקונצרט כוללת שלוש יצירות להרכבים שונים של כלי קשת.

שלישיית כלי הקשת בדו מינור (1797-1798) נמנית, אמנם, עם יצירותיו המוקדמות של בטהובן, אך ניתן לשמוע בה כבר את הרוח הדרמטית והאנרגטית שתאפיין את יצירותיו הגדולות והידועות של המלחין באותו סולם.

את חמישיית כלי הקשת בלה מז'ור (1826) כתב מנדלסון בהיותו בן 17, באותה שנה בה גם כתב את הפתיחה המפורסמת למוסיקה לחלום ליל קיץ ושנה לאחר השמינייה האהובה לכלי קשת. שלוש יצירות אלה הן מהפירות המובהקים הראשונים של סגנונו הרומנטי הבשל של מנדלסון, על אף גילו הצעיר.

אריך קורנגולד זכור בימינו בייחוד בזכות כתיבתו המופלאה לקולנוע, אך הוא גם היה מלחין פורה וחשוב של אופרה ומוסיקה כלית, ויצירותיו הקונצרטיות זוכות לתחייה מחודשת בעשורים האחרונים. המלחין והמנצח ניקולס סלונימסקי תיאר את המוסיקה של קורנגולד כ"נשימתה האחרונה של הנפש הווינאית הרומנטית", והיא אכן עומדת בצומת שבין הרומנטיקה המאוחרת, כפי שגילמו אותה ריכארד שטראוס ומהלר, לבין הפרוגרסיבים כדוגמת שנברג וברג. קורנגולד השלים את הלחנת שישיית כלי הקשת ב- 1914, כשהיה בן 17, והיא זכתה להצלחה רבה מיד עם ביצוע הבכורה. זוהי אחת מיצירותיו הקאמריות הטובות ביותר, מתוזמרת בביטחון ועם שליטה מרהיבה בכתיבה רב קולית. בולטת מאוד ההרמוניה העשירה האופיינית לרומנטיציזם הגרמני המאוחר, אך זו לא באה על חשבון השפה המוסיקלית האישית שלו. המלחין הצעיר מציב דרישות גבוהות ובלתי פוסקות בפני ששת הנגנים.

 

קונצרטים נוספים של ההרכב:

5.11.13, קיבוץ נען – פרטים והזמנת כרטיסים 052-2232556

7.11.13, ירושלים – פרטים הזמנת כרטיסים 02-6241041

9.11.13, חיפה – פרטים הזמנת כרטיסים 04-8363804

פרטים

תאריך:
יום רביעי, 6 נובמבר, 2013
זמן:
20:30
אירוע קטגוריה:

מקום

הקונסרבטוריון – המרכז למוסיקה קאמרית
לואי מרשל 25
תל-אביב, ישראל
טלפון
03-5466228