"כשמוסיקה פוגשת מחול: מסע בזמן"
רטרוספקטיבה של ז'אנר הבלט במוסיקה מהמקורות ועד ימינו
בהנחיית המלחינה הבינלאומית והמרצה אנה סגל
קורס האזנה הבוחן כיצד מלחינים לאורך הדורות “כתבו תנועה”: צורה, ריתמוס, מוטיבים, הרמוניה ותזמור שמייצרים תחושת מחול,
מן הסוויטות בחצרות המלכים ועד לפסקולים ההיברידיים של המאה ה־21.
למי זה מתאים?
אוהבי מוזיקה בכל רמות הידע – אין צורך ברקע קודם
נושאי השיעורים:
1 – המאות ה־16–17– ראשית הבלט בצרפת ואיטליה. לואי ה־14 והאקדמיה המלכותית למחול.
Gluck, Jean-Baptiste Lully, Rameuau, Bach, Handel…
רמו – בלט באופרה (Les Indes galantes (1725), Les Fêtes d’Hébé (1739), Les Boréades (1763))
באך – סוויטות תזמורתיות בסגנון ריקוד
הנדל – Water Music (1717)
מוקד: משקל/פולס ריקודי, תפקיד התזמורת בחצרות המלכים.
2 – המאה ה־18 – הבלט יוצא מבתי המלוכה אל במת התיאטרון, הופעות מוזיקה
היידן – מנואטים מתוך סימפוניות
מוצרט – מנואטים וקונטרה-דנסים
בטהובן – «ברואי פרומתאוס» (Die Geschöpfe des Prometheus), אופ' 43
מוקד: פישוט טקסטורה, בהירות מלודית, מוזיקה שמקדמת עלילה.
3 – המאה ה־19 – תור הזהב של הבלט הקלאסי
ג'יזל (1841, אדולף אדם)
אגם הברבורים (1877, פיוטר צ'ייקובסקי)
היפהפייה הנרדמת (1890, פיוטר צ'ייקובסקי)
מפצח האגוזים (1892, פיוטר צ'ייקובסקי).
מוקד: לייטמוטיבים לדמויות, צבע תזמור, ריתמיקה “בלטית”.
4 – סוף המאה ה־19 – התפתחות מרכזי הבלט, הגעת אמנות הבלט לשיאים טכניים ואמנותיים
סילפידה (1832, ז'אן שניצ'הופר / פיליפו טליוני)
קופליה (1870, לאו דליב)
סילביה (1876, לאו דליב)
דון קיחוטה (1869, לודוויג מינקוס)
לה ביאדר (1877, לודוויג מינקוס)
הקורסר (1856, אדולף אדם)
5 – ראשית המאה ה־20 – העונות של דיאגילב, חידושים של פוקין וניז'ינסקי, המוזיקה של סטרווינסקי
ציפור האש, פטרושקה, פולחן האביב
דביסי- Jeux, ראוול –דפניס וכלואה
מוקד: מודאליות/ביטונליות, פוליריתמיה, תזמור חדש כתבנית תנועה.
6 – אמצע המאה ה־20 – הניאו־קלאסיקה של ג׳ורג׳ בלנשין
סטרווינסקי (Le Baiser de la fée)
פרוקופייב –רומיאו ויוליה, סרנדה (1934)
שוסטקוביץ Golden Age op. 22The , Bolt
חצ’טוריאן –ספרטקוס
מוקד: אדריכלות מוזיקלית, פרייזינג, סימטריה/אסימטריה.
7 – סוף המאה ה־20 – ניסיונות חדשים: שילוב הבלט עם מחול מודרני ועכשווי , מינימליזם
אלפרד שניטקה – בלט פאניקה (1980–1989) – בלט ניסיוני, כולל אלמנטים של פאנקומדיה וכוריאוגרפיה אבסטרקטית.
Aaron Copland – Billy the Kid
מוקד: אוסטינאטו/גרוב, בניית מתח מצטבר ללא עלילה.
8 – המאה ה־21 – הבלט בן זמננו- תומס אדס (The Dante Project), אנה סגל (Symphony of Life, Cleveland Ballet)
מוקד: שפה הרמונית עכשווית, יחסי במה–תזמורת–אלקטרוניקה
אורך הקורס: 8 מפגשים שבועיים של שעה וחצי
מועד פתיחה: 22.10.25
מועדי המפגשים:
ימי רביעי 12:15-13:45
22,29.10
5,12,19,26.11
3,10.12
דרישות קבלה: אין צורך בידע מוקדם
שכר הלימוד: 700 ₪ ל-8 שיעורים
אנה סגל
אנה סגל הינה מלחינה ישראלית מובילה, ומלחינת הבית של בלט קליבלנד, ארה”ב.
יצירותיה מבוצעות על במות מרכזיות בעולם (ברלין, לונדון, קליבלנד, דאלאס, פנסילבניה ועוד). בישראל היא חברה באקו"ם, ונמנית על סגל הוראת מקצועות התיאוריה של הקונסרבטוריון בתל אביב ושל סמינר לוינסקי. אנה בוגרת כיתות קומפוזיציה, מוזיקולוגיה וניצוח מהאקדמיה למוזיקה בירושלים ומהאקדמיה למוזיקה ע"ש צ'ייקובסקי בקייב.
אנה מביאה לכיתה שילוב נדיר של ידע עמוק, ניסיון רב, ואת הדינמיות וההתלהבות של מי שחיה את המוזיקה יום־יום כמלחינה פעילה. http://annasegalcomposer.com
להרשמה לחצו כאן
✦ לשאלות תשלום: | julia@icm.org.il 03-5460524
✦ להתייעצות מקצועית: דפנה יצחקי – מנהלת מסלול המבוגרים | daphna@icm.org.il
פתיחת הקורסים מותנית במספר הנרשמים
למידע על מסלול המבוגרים לחצו כאן
הזכות לשינויים שמורה