מכירת הכרטיסים תחל ב- 1.9 | עד אז ניתן לרכוש מינויים בלבד
קורינה בלצ'אה כינור
סוייאון קאנג כינור
קשישטוף חוז'לסקי ויולה
אנטואן לדרלן צ'לו
רביעיית בלצ'אה, אשר נוסדה ב-1994, נחשבת זה שני עשורים לאחת הרביעיות הטובות והמבוקשות בעולם, ומופיעה בקביעות באולמות הקונצרטים ובפסטיבלים החשובים, בהם הוויגמור בלונדון, הקרנגי ב
רביעיית בלצ'אה, אשר נוסדה ב-1994, נחשבת זה שני עשורים לאחת הרביעיות הטובות והמבוקשות בעולם, ומופיעה בקביעות באולמות הקונצרטים ובפסטיבלים החשובים, בהם הוויגמור בלונדון, הקרנגי בניו-יורק, הטונהאלה בציריך, אולם פלאז'ה בבריסל, הקונצרטחבאו באמסטרדם, האלבפילהרמוני בהמבורג, אולם הקונצרטים של שטוקהולם, אולם טופאן בטוקיו, הביאנלות לרביעיות כלי קשת בפריז, בליסבון ובאמסטרדם ועוד. בין 2017 ל-2020 כהנה כהרכב הבית של אולם פייר בולז בברלין, אליו היא שבה מאז בקביעות. מאז 2010 חולקת רביעיית בלצ'אה עם רביעייה נוספת את סדרת הרביעיות באולם הקונצרטהאוז בווינה. טווח הרפרטואר הנרחב שלה בא לידי בהקלטותיה הרבות, עטורות הפרסים והשבחים, הכוללות את מכלולי הרביעיות של ברטוק, בטהובן, ברהמס ובריטן, וכן מיצירות ברג, דיטייה, מוצרט, שנברג, שוברט, שוסטקוביץ', יאנאצ'ק וליגטי, ושישיות כלי הקשת של ברהמס עם טבאה צימרמן וז'אן-גיאן קייראס. סדרת מכלול הרביעיות של בטהובן שבצעה רביעיית בלצ'אה בקונצרטהאוס בווינה ב-2012 ראתה אור ב-DVD בחברת EuroArts ב-2014, כמו גם הקלטת שלוש רביעיות כלי הקשת של בריטן ב-2015.
תכנית הקונצרט מציגה את רביעיית כלי הקשת כפריזמה להבנת הרומנטיציזם במוסיקה הווינאית בין שלהי המאה ה-18 לתחילת המאה ה-20.
הרביעייה ק. 465 היא האחרונה בקובץ שש הרביעיות שראו אור ב-1785, ושאותן הקדיש מוצרט להיידן. עד היום רביעיות אלו, המוכרות כ"רביעיות היידן", הן המושמעות ביותר בין יצירותיו של מוצרט בתחום הרביעייה. ניכר בהן סגנונו הבשל של מוצרט בתחכום הצורני, במורכבות הרב קולית, בעושר ההרמוניה, בעמקות הרגשית ובביטוי האישי. הכינוי, "רביעיית הדיסוננסים", ניתן ליצירה זו לא בידי מוצרט עצמו, אלא בראשית המאה ה-19, והוא משקף את התפיסה המקובלת בתקופה שראתה במוצרט את ראשון מלחיני הרומנטיקה. הכינוי מתייחס בעיקר למבוא האיטי לפרק הראשון, בו הקצין מוצרט עוד יותר את המסרים המורכבים המאפיינים גם את הרביעיות האחרות בסדרה. ריבוי הדיסוננסים במבוא זה אכן חריג ביחס למקובל בסוף המאה ה-18 והוא מקנה למבוא עוצמה אקספרסיבית שרק לעתים רחוקות עולה בצורה כה חשופה ביצירותיו של מוצרט.
במוקד התכנית, הרביעייה המונומנטאלית, אופ. 131, של בטהובן, יצירה שכל ביצוע חי שלה מבטיח חווייה יוצאת דופן. הרביעיות המאוחרות של בטהובן ידועות כיצירות בהן מתח בטהובן את גבולות ההבעה, השפה והמבנים המקובלים של ז'אנר הרביעייה, ופרץ נתיבים חדשים בהם שאף מצד אחד להתקרב אל המטאפיזי, המופשט והפילוסופי, ומצד שני העמיק את ההבעה אל תהומות הנפש האנושית והתעלה לפסגות ההבעה המוסיקלית, בחפשו אחרי אופני הבעה משוחררים מכבלים. הרביעייה אופ. 131, שנכתבה בין 1825-1826, היא, לדעת רבים, הגדולה והמקורית מכל הרביעיות של בטהובן: היתה זו הרביעייה המועדפת על בטהובן עצמו; בקשתו המוסיקלית האחרונה של שוברט היתה להאזין לה; ווגנר כתב חיבור על גדולתה. היא דוגמה מובהקת לסגנונו המאוחר של בטהובן, ולעיסוקו המעמיק בכמה אלמנטים בולטים בתקופה זו: ואריאציות תמאטיות, מנגינות ליריות ברוח עממית, טשטוש קווי ההפרדה בין פראזות, איכויות אילתוריות, מרקמים פוגאליים, הרחבת השפה ההרמונית והחיפוש אחר הצללות חדשות. היא הנרחבת מכל הרביעיות של בטהובן, וזו בה הוא התרחק ביותר מהקונבנציות של כתיבת רביעייה ובחן את גבולות הז'אנר בצורה הדרמטית ביותר. הרביעייה כתובה בצורת קשת רחבה. הפרקים החיצוניים וכבדי המשקל כתובים בצורות מסורתיות (פוגה בפרק הראשון וצורת סונטה בפרק האחרון). אמצע הקשת הוא הפרק הארוך ביותר של הרביעייה הכתוב כנושא וואריאציות. זה אחד הפרקים הקאמריים העמוקים והמורכבים ביותר של בטהובן. הפרקים השני והשלישי, והחמישי והשישי, הם צמדי פרקים קצרים הרבה יותר (אחד מהיר וקל באופיו והשני איטי), לעיתים קרובות בצורות מקוריות לחלוטין. שבעת הפרקים נפרשים כנרטיב רציף עם קשרים הרמוניים ומוטיביים, וכך מתקבל הגיון צורני חדש ושונה מן התבנית הקלאסית המסורתית, שיהווה תשתית לתפיסות צורניות רומנטיות לאורך המאה ה-19.
אנטון וברן מוכר וידוע כאחד מאבות האסכולה הווינאית השנייה ותומכיה המובילים של שיטת 12 הטונים האוונגרדית. יצירותיו הידועות א-טונאליות במובהק, חסכניות באמצעים, קצרות ממדים ויוצאות נגד הגודש והאקספרסיביות השופעת של המוסיקה הרומנטית של המאה ה-19. עם זאת, בראשית דרכו הוציא תחת ידיו מספר יצירות שהיו נטועות עדיין במורשת הפוסט-רומנטית, בהן לפחות שני פרקים טונאליים קצרים לרביעיית מיתרים. ה"לנגזאמר זץ" (פרק איטי) נכתב בשנת 1905, בהשראת טיוליו הרגליים של וברן בהרים מחוץ לווינה, במהלך חופשה עם ארוסתו לעתיד ולימים אשתו. וברן התכוון לכתוב רביעייה שלמה אך הניח אותה בצד לאחר שהשלים את הפרק הזה, שמשכו כעשר דקות. זה פרק אקספרסיבי מאוד, המושרש בבירור ברומנטיקה ובטונאליות פוסט-ברהמסיאנית. הוא כתוב בסגנון השופע של הרומנטיקה המאוחרת (בדומה ל"ליל זוך" של שנברג), ומבטא שפע רגשות, החל מכמיהה, עבור בסערה דרמטית ועד לסיום השליו, מעין שיר אהבה של וברן לאשתו לעתיד. בדומה ליצירות טונאליות אחרות שלו וברן לא פרסם את ה"לנגזאמר זץ" בדפוס בחייו, והוא התגלה רק בשנות ה-60 של המאה ה-20 באוסף כתבי יד.
רח' לואי מרשל 25 תל אביב,
ת.ד. 21502, תל אביב
6200003
טל. 03-5460524
פקס. 03-6055169
דואל. info@icm.org.il
טל. 03-5466228
פקס. 03-6055169
דואל. chamber@icm.org.il
© 2023 כל הזכויות שמורות לקונסרבטוריון הישראלי למוזיקה, תל אביב | עיצוב ופיתוח ע״י tabuzzco
האירועים הקרובים
דניאל ברד כינור
גיא בן-ציוני ויולה
מיכל קורמן צ'לו
סיון מגן נבל
אסף ויסמן פסנתר
טיבי צייגר קלרינט
קונטרסטים
אנה גקל כינור
ברנדון גרבו כינור
נעמי ביאלוברודה ויולה
דניאל מיטניצקי צ'לו
סרגיי אוסטרובסקי כינור
גיא בן-ציוני ויולה
צבי פלסר צ'לו
מירי ימפולסקי פסנתר
אלכסנדר פבלובסקי כינור
סרגיי ברסלר כינור
אורי קם ויולה
קיריל זלוטניקוב צ'לו
שוסטקוביץ'
קונצרט זה הוא הקונצרט הראשון בסדרת מכלול הרביעיות של שוסטקוביץ' בביצוע הרביעייה הירושלמית, אשר תתקיים בחמישה קונצרטים במהלך חנוכה 2025.
למידע על הסדרה כולה לחצו כאן
אלכסנדר פבלובסקי כינור
סרגיי ברסלר כינור
אורי קם ויולה
קיריל זלוטניקוב צ'לו
שוסטקוביץ'
קונצרט זה הוא הקונצרט השני בסדרת מכלול הרביעיות של שוסטקוביץ' בביצוע הרביעייה הירושלמית, אשר תתקיים בחמישה קונצרטים במהלך חנוכה 2025.
למידע על הסדרה כולה לחצו כאן
אלכסנדר פבלובסקי כינור
סרגיי ברסלר כינור
אורי קם ויולה
קיריל זלוטניקוב צ'לו
שוסטקוביץ'
קונצרט זה הוא הקונצרט השלישי בסדרת מכלול הרביעיות של שוסטקוביץ' בביצוע הרביעייה הירושלמית, אשר תתקיים בחמישה קונצרטים במהלך חנוכה 2025.
למידע על הסדרה כולה לחצו כאן
אלכסנדר פבלובסקי כינור
סרגיי ברסלר כינור
אורי קם ויולה
קיריל זלוטניקוב צ'לו
שוסטקוביץ'
קונצרט זה הוא הקונצרט הרביעי בסדרת מכלול הרביעיות של שוסטקוביץ' בביצוע הרביעייה הירושלמית, אשר תתקיים בחמישה קונצרטים במהלך חנוכה 2025.
למידע על הסדרה כולה לחצו כאן
אלכסנדר פבלובסקי כינור
סרגיי ברסלר כינור
אורי קם ויולה
קיריל זלוטניקוב צ'לו
שוסטקוביץ'
קונצרט זה הוא הקונצרט החמישי בסדרת מכלול הרביעיות של שוסטקוביץ' בביצוע הרביעייה הירושלמית, אשר תתקיים בחמישה קונצרטים במהלך חנוכה 2025.
למידע על הסדרה כולה לחצו כאן
שי ווזנר פסנתר
כרמית צרי כינור
הלל צרי צ'לו
קורינה בלצ'אה כינור
סוייאון קאנג כינור
קשישטוף חוז'לסקי ויולה
אנטואן לדרלן צ'לו
רואי אמוץ חליל
דמיטרי מלכין אבוב
דני ארדמן קלרינט
איתמר לשם קרן יער
נדב כהן בסון
בנימין הוכמן פסנתר
מוזות בין מלחמות
גיא פיגר כינור
יותם ברוך צ'לו
רון טרכטמן פסנתר
רועי שילוח כינור
רומן שפיצר ויולה
נטלי קליין (בריטניה) צ'לו
עינב ירדן פסנתר
סודות כמוסים
רחל רינגלשטיין כינור
טלי גולדברג כינור
יואל גרינברג ויולה
תמי ווטרמן צ'לו
דניאל צ'ובאנו (רומניה) פסנתר
יובל הרץ כינור
ניצן ברתנא כינור
שירה מיוני ויולה
טומוקו אקסאקה ויולה
הרן מלצר צ'לו
ליה-חן פרלוב צ'לו
לאה האוזמן כינור
סמואל שפרד צ'לו
מנג'י האן פסנתר
רומנטיקה פנים רבות לה
אופקים חדשים
איתמר זורמן כינור
גיא בן-ציוני ויולה
מיכל קורמן צ'לו
אסף ויסמן פסנתר
טיבי צייגר קלרינט
אלון ראובן קרן-יער
מאוריציו פאז בסון
קונטרבס – יפורסם
״מִן הַמֻּפְלָא וְהַמָּשָׁל״
יונתן שוורץ כינור
אמלי ואלנר כינור
מאיו קונו ויולה
לוקס שוורץ צ'לו
מחווה מיוחדת לשנת ה-80 לקונסרבטוריון:
סטוצ'בסקי אלגרו מודרטו, מתוך 5 קטעים לרביעיית כלי קשת
מחוות ופרידות
אלכסנדרה קזובסקי כינור
גרשון גרצ'יקוב כינור
יאן גרונינג ויולה
עמית אבן-טוב צ'לו
דניאל גורטלר פסנתר
מגלים את אמריקה – לציון 250 שנה להכרזת העצמאות של ארה"ב